På NRKs siste supervalgmåling ryker rent flertall for Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV. Både Rødt og MDG er over sperregrensen og ligger an til å få 8 mandater hver. Det åpner for innflytelse i det nye Stortinget hvis det blir regjeringsskifte.
En slik innflytelse vil Rødt blant annet bruke til å jobbe for innstramming på det de kaller luksusflygning.
Bakteppet er at transportsektoren står for svært mye av CO2-utslippene, for Norges del om lag en tredjedel av totalen. Rødt ønsker å gjennomføre to tiltak på flytrafikkdelen: Forby privatjetfly som går på fossilt drivstoff, og innføre en generell progressiv flyavgift som gjør at den neste flyreisen for hver enkelt av oss blir et hakk dyrere enn den forrige vi tok.
– Vi vil innføre en progressiv flyavgift, som gjør at de som flyr mest må betale mest, sier Bjørnar Moxnes (bildet), leder i Rødt og stortingsrepresentant. – I tillegg vil vi forby de superrikes private jetfly, som forurenser enormt sammenligna med en vanlig billett på økonomiklasse.
I England ønsker Labour å innføre et slikt forbud mot fossile private jetfly, og i Italia er det nå innført luksusskatt på businessjetfly- og helikoptere.
2,2 millioner nordmenn fløy ikke
Rødt viser til at ni prosent av befolkningen i Norge fløy tre eller flere ganger tur-retur, mens 2,2 mill nordmenn ikke fløy i det hele tatt i 2017. Under 1 prosent av befolkningen fløy mer enn 10 ganger i 2017. Tallene er hentet fra Eurostat.
– Det er ikke vanlige folk som gjør at utslippene fra transportsektoren er så store. Det er noen få som flyr enormt mye, og det er de som må slutte med det, ikke de som vil besøke bestemor i Nord-Norge en gang eller to i året, presiserer Moxnes.
Rødt legger også til grunn, basert på tall fra Oxfam, at den aller rikeste prosenten av verdens befolkning står for mer enn dobbelt så store CO2-utslipp som hele den fattigste halvdelen av verdens befolkning. Og den rikeste 10 prosenten av Norges befolkning har dobbelt så høye klimagassutslipp som gjennomsnittsnordmannen, ifølge en rapport fra Framtiden i våre hender.
– Vil ikke et forbud mot privatjetfly i Norge ramme veldig få, og lett bli oppfattet som symbolpolitikk?
– Skal vi lykkes med omstillingen må alle bidra. Nå kan rike kjøpe seg ut, men et forbud gjør at ingen kan kjøpe seg forbi køen. Dette er en del av en større pakke, sier Isak Lekve, politisk rådgiver for Rødt på Stortinget, til Naturpress.
– Byrdene vil oppleves mer rettferdig
Rike mennesker vil ha råd til å betale mer for å fly, men Lekve mener likevel den progressive flyavgiften vil få en virkning.
– En slik avgift vil føre til at byrdene vil oppleves mer rettferdig. Og det vil føre til noe mindre flyvning, tror vi.
– Elflyteknologien er på full fart framover, og fly med få passasjerplasser er ikke mange år unna kommersiell innfasing. Vil dere forby de rike å ta i bruk private elfly også?
– Vi har ikke vurdert dette. Men eflyene må jo også produseres, selv om vi ikke er kritiske til elfly som sådan. Men vi har en målsetning om generell trafikkreduksjon, og den er på 4 % årlig for flytrafikken, sier Isak Lekve.
Rødts innretning på en progressiv flyavgift er at den bare skal gjelde på reiser fra de store flyplassene der jernbane er et ok alternativ, ikke på reiser på kortbanenettet og ikke i nord der toget ikke går. Partiet understreker at det ikke må innføres usosiale flate avgifter som gjør det vanskeligere for helt vanlige folk å ta den ene feriereisen de sparer til hvert år.