Foto: Erik Odiin, Unsplash.
Annonse

(KRONIKK) I en tid hvor det er forventet av hver og en av oss at vi skal være med å dra klimalasten, er det paradoksalt at det skal lønne seg å kjøre en eldre, forurensende bensinbil fremfor å ta en togtur på én time og et kvarter.

Nylig måtte jeg ta en hastetur fra Elverum til Oslo på dagtid grunnet jobb. Valg av transport sto mellom buss, tog, og min trofaste Honda CR-V fra 2002, med et forbruk på rundt 0,8 liter bensin per mil – og garantert relativt høye utslipp.

Jeg anser meg selv som miljøbevisst, og forsøker å ta aktive valg i hverdagen som reflekterer dette. Det betyr kanskje at jeg skulle anskaffet meg en el-bil, men av diverse årsaker har jeg tviholdt på den praktiske, forurensende følgesvennen. Dette grunnet en blanding av å ikke ville forkaste noe som fortsatt fungerer, men også behovet for stort lasterom, hengerfeste og firehjulstrekk – i en pakke som ikke koster over en årslønn.

Uansett – det var ingen tid å miste for å hive meg rundt på reisen. Det viste seg at buss og tog fra Elverum hadde relativt få avganger, som betydde at jeg ville gå glipp av møtet jeg skulle på. Avgangene fra Hamar var hyppigere, og reisen inn til Oslo skulle bare ta én time og et kvarter. Da ville jeg også slippe å kjøre hele veien, og unngå trafikk og parkering i storbyen. I tillegg kunne jeg droppe det ekstra utslippet det betyr å rase nedover E6.

Annonse

Valget var enkelt, tenkte jeg, og jeg kastet meg i bilen for å kjøre til Hamar. Småjoggende fra parkeringsplassen til perrongen, fikk jeg åpnet Vy-appen og søkt frem reisen. Prisen for én vei var 325 kroner, og idet jeg satte meg ned i togsetet var billetten gyldig på skjermen. Jeg sjekket raskt også returene den samme dagen, som alle kostet 325 kroner de også.

Vel fremme i Oslo trengte jeg også to enkeltbilletter med Ruter, som til sammen kostet 76 kroner. I tillegg kom parkeringen på Hamar på 40 kroner. 

Til sammen brukte jeg 766 kroner fra Hamar til møtet i Oslo. Dette er ikke medregnet bilturen fra Elverum til Hamar, og hvis jeg hadde hatt tid til å ta buss denne strekningen, ville prisen steget til 866 kroner for hele reisen. 

Sammenlignet med bruk av bil, ville bensin og bompenger kommet på rett i overkant av 600 kroner mellom Elverum og Oslo – dette selv med en eldre, bensinslukende SUV.

I dette tilfellet kan jeg gjerne svelge den 266-kroners-kamelen for luksusen det er å kunne jobbe på toget, samt bedre samvittighet for miljøet. Men, er det virkelig riktig at det skal lønne seg å kjøre med en av miljøverstingene i transportsektoren, fremfor å ta toget eller buss?

Det er helt sikkert mange, veloverveide argumenter for hvorfor billettprisen er slik den er, og hadde jeg stilt Vy eller politikerne til veggs, hadde jeg sikkert fått en overbevisende forklaring. 

Men det driter jeg egentlig litt i. Bærekraft, miljø og klima er en altoppslukende diskurs i samfunnet i dag. Myndighetene, politikere og næringslivet forfekter en tilhørighet til klimakampen, og kaster rundt seg begreper som utslippskutt, det grønne skiftet, og dugnadsånd. Men dette må også gjenspeiles i hverdagen til folk flest, hvor det ikke skal koste ekstra å gjøre det lille ekstra for miljøet.

Som det står på Vys hjemmesider; «Å reise miljøvennlig skal være enkelt med Vy». 

Men det skal tydeligvis ikke være lønnsomt.