De elektriske turbussene blir levert i løpet av neste halvannet år og blir fullverdige erstatninger for dagens dieselbusser. Estimert årlig besparelse av CO2 er totalt rundt 720 000 kg.
Prosjektet til busselskapet Tide, landets nest største busselskap, inkluderer 16 elektriske busser og 14 ladestasjoner.
– Norge er godt i gang med innføringen av elektriske bybusser, og satsingen til Tide markerer startskuddet for en tilsvarende omstilling i turbussmarkedet. Turbusser har imidlertid helt annerledes driftsmønster og stiller strengere krav til for eksempel rekkevidde og bagasjekapasitet. Det blir derfor viktig å få testet ut og vist at elektriske busser fungerer minst like bra som dieselbusser også i dette segmentet, sier Enovas transportsjef Astrid Lilliestråle, i en pressemelding fra Enova.
Enova støtter prosjektet med i overkant av 27 millioner kroner.
– Det er viktig at også busser, større lastebiler og anleggsmaskiner kommer over på nullutslippsløsninger for at vi skal nå klimamålene våre. Derfor er det gledelig å se at store aktører som Tide går foran og tester ut elektriske turbusser med støtte fra staten. Jeg håper at erfaringene og lærdommen fra dette prosjektet gjør at andre selskaper følger Tides eksempel, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V).
Valgte kinesisk leverandør
Tide har valgt seg en leverandør i Kina, og begrunner det med at de større europeiske bussprodusentene har fokus på bybusser i sine elektriske satsinger. Kinesiske leverandører har allerede produsert elektriske turbusser for det kinesiske markedet. Men ifølge Tide har disse andre standarder og krav enn norske turbusser, og de nye elektriske turbussene skal derfor utvikles i tett dialog med Tide og tilpasses både norsk forskriftsregelverk og klima.
– Vi mener dette prosjektet vil gi oss betydelig innsikt i hvordan vi kan få elektrifisert både turbuss-, ekspressbuss- og flybussparken i landet, og vi forventer og håper at antallet elektriske turbusser vil økt betraktelig fra disse 16 første bussene i årene som kommer, sier konsernsjef Roger Harkestad i Tide.