I det nye statsbudsjettet som legges fram i dag, vil CO2-avgiften settes til 766 kroner tonnet.
Det vil si en økning med 28 prosent fra dagens nivå på 561 kroner tonnet i ikke-kvotepliktig sektor. Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) (bildet) kaller det et kraftig taktskifte i norsk klimapolitikk.
I samferdselssektoren foreslår regjeringen å løyve 31,8 milliarder kroner til jernbaneformål.
– Med dette forslaget held vi fram å styrke konkurranseevne til jernbana. Vi prioriterer å halde framdrifta i påbegynte utbyggingsprosjekt, og det kjem nye tog til Austlandet. Det nye signalsystemet ERTMS vil bli sett i drift på delar av Gjøvik- og Nordlandsbana i 2022. Det er mykje å glede seg til for alle oss som er glade i jernbana, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Hele samferdselsbudsjettet er på 84,6 milliarder, hvorav 40 milliarder går til veier.
Grønne byer
Det skal satses videre på grønnere byer, melder Samferdselsdepartementet.
– Regjeringa satsar stort i byområda og bidrar til eit grønare samfunn og ein enklare reisekvardag. Vi ønsker å føre vidare satsinga og foreslår å løyve 6 milliardar kroner til dei største byane våre i 2022. Det fører til meir kollektivtrafikk og betre forhold for syklistar og fotgjengarar, sier samferdselsministeren.
Mye til Langskip
Fra budsjettet til Klima- og miljødepartementet går det fram at regjeringen vil bruke 30 millioner kroner til ordninger for å forvalte ressursane bedre i en grønn, sirkulær økonomi.
Regjeringen foreslår at nesten 3,9 milliarder kroner skal gå til CO2-håndtering i 2022, og 3,45 mrd av dette går til Norges største klimaprosjekt, Langskip.
200 millionar friske kroner settes av til Nysnø Klimainvesteringar, der 70 millioner kroner er risikokapital.
– Godt – og begredelig
I en kommentar til statsbudsjettet fra Naturvernforbundet heter det at klimagrepene er gode, men naturpolitikken er svak.
– Erna Solbergs siste statsbudsjett har flere gode klimagrep, men svikter i arbeidet for å stanse tap av naturmangfold. Vi forventer at Jonas Gahr Støre vil levere en langt bedre klima- og naturpolitikk enn dette, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.
På plussiden trekkes fram den økte CO2-avgiften, gjeninnføringen av flypassasjeravgiften og at veibruksavgiften ikke kuttes.
– Økt CO2-avgift er helt nødvendig for å nå klimamålene, og det er positivt at regjeringen ikke kompenserer denne med redusert veibruksavgift, sier Gulowsen.
Naturvernforbundet kaller regjeringens natursatsing for begredelig.
– Naturbudsjettet like begredelig som før. Bevilgningene til skogvern er ikke engang inflasjonsjustert. Det virker som regjeringen ikke har forstått at vi også befinner oss i en naturkrise. Her må Jonas Gahr Støre legge inn betydelige økninger til skogvern, flere andre verneområder, mer kartlegging av natur, mer restaurering av natur, blant annet, sier Gulowsen.