Posten Norge har som mål å benytte kun fornybare energikilder innen 2025. De små kjøretøyene er allerede elektriske – nå begynner jobben med å prøve ut større biler.
Den kinesiske varevognen Maxus EV80 fra produsenten SAIC er foreløpig den eneste som Posten Norge mener oppfyller to essensielle kriterier samtidig – rekkevidde og lastevolum. Denne elvarebilen har en rekkevidde på 200 km, og lastevolumet er på 11,4 m3.
Nå blir bilen testet ut i juletrafikken i Oslo.
Elvarebilen er den eneste i Norden og skal brukes til levering av bedriftspakker. At Oslo endrer reglene for bompenger, gjør det ekstra gunstig å satse elektrisk, skriver selskapet i en pressemelding. Etter testen i Norge skal elvarebilen prøves i Stockholm, der den skal brukes av Bring for å kjøre varer for Ikea.
Får skryt av ZERO
– Posten viser nok en gang at de er en spydspiss i Europa i å kutte utslipp fra varetransport. Denne elbilen er et viktig skritt mot å dekke alle kjøretøyene vi trenger for et helt fossilfritt transportsystem. Det er veldig spennende at nye aktører utfordrer dette markedet, sier Torfinn Belbo, rådgiver utslippsfri nyttetransport i miljøorganisasjonen ZERO.
Trenger over 100 biler
– Dette er en bil som er beregnet for bynære områder. I Oslo, Akershus og Østfold vil vi ha behov for i overkant av hundre biler. I tillegg vil store byer ellers i landet trenge elektriske elvarebiler. Vi håper å kunne starte ordinær drift med elvarebilen i andre halvår i 2018, avhengig av når biler kan leveres og servicenett kan opprettes, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.
Fakta: SAIC Maxus EV80
- Lengde 5,7 m, bredde 2 meter
- Lastevolum 11.4 m3
- Batteri 56 KW
- Rekkevidde >200 km
- SAIC produserer 6.5 millioner biler i året (personbiler og varebiler)
- SAIC er de første som klarer å levere varebil i dette segmentet
Foto: Håvard Jørstad / Posten