«Vi har utviklet et system som gjør at togene sparer store mengder strøm. Moderne tog kan produsere strøm under bremsing, og med enkel teknologi måler vi nøyaktig strømforbruk på togene hvor som helst i Europa.»
– Dermed kan togselskapene spare penger på å kjøre togene energivennlig og Europa sparer store mengder strøm, sier direktør for Bane NOR Energi, Terje Stømer, i en pressemelding.
Erex skal gi en mer nøyaktig oversikt over togenes produksjon og forbruk, som gir mer korrekt strømavregning, og muligheten til å utvikle kjørestilen til lokførerne. En mer riktig strømavregning gir reduksjon i kostnadene for togselskapene, men òg redusert strømforbruk i landene hvor det blir tatt i bruk.
Systemet lover å gi en strømsparing på mellom 15 og 30 prosent, som anslagsvis kan tilsvare strømbruket til 35 millioner europeiske husstander, sier pressemeldingen. I Europa bruker tog ca. 60 milliarder kilowatt-timer strøm.
Fra 2020 krever EU at samtlige tog får muligheten til å bruke denne typen spareteknologi.
Norge har brukt teknologien siden 2007, og systemet har årlig gitt betydelige besparelser, forteller Terje Stømer til Naturpress.
«Vi har spart omtrent 70 millioner årlig i strømutgifter. Total, årlig strømkostnad for tog i Norge ligger på rundt 300 millioner, så det er en betydelig andel».
De senere årene har systemet også blitt introdusert over flere landegrenser via det europeiske jernbanesamarbeidet Eress.
«Spania og Italia kan bli de neste til å bli med i Eress», sier Terje Stømer.
Frankrike og Tyskland ønsker derimot å utvikle egne systemer for å ha mer kontroll på nasjonale jernbaner.