Småbåtenes klimafotavtrykk - ikke så ille som først rapportert. Ill.foto: Konstantino / Unsplash.

Ifølge Miljødirektoratet representerer klimagassutslippene fra den norske fritidsbåtflåten om lag 278 000 CO2-ekvivalenter.

Det tilsvarer 0,6 % av Norges totale utslipp, eller 10 % av utslippene som stammer fra sektoren for sjøfart og fiske, ifølge interesseorganisasjonen Norboat.

Det er de riktige tallene, men det har nå kommet fram at utslippene frå småbåtflåten er halvparten av det utslippet som tidligere er estimert. Det ble nylig bekreftet av Frank Melum fra Miljødirektoratet som holdt en presentasjon på Sjøfartsdirektoratets Fritidsbåtkonferanse. Melum arbeider i avdeling for transport og luftkvalitet. I 2019 leverte Miljødirektoratet feilaktige tall der utslippene fra fritidsbåtene var dobbelt så høye som de nå korrigerte tallene, ifølge Norboat.

«Klimakur 2030 inneholdt feil tall»

Norboat, eller Båtbransjeforbundet i Norge, hevder på denne bakgrunnen at den norske fritidsbåtflåten ikke er den miljøfienden de har blitt omtalt som. Organisasjonen påpeker at bransjen jobber miljøbevisst med nye løsninger for å fasilitere stadig mer miljøvennlige løsninger for fritidsbåter.

Det vises til at rapporten Klimakur 2030 baserer seg på de gamle og feilaktige utslippstallene. Her fremstår fritidsbåtflåten som miljøverstinger, skriver Norboat. De ber om at de nye tallene tas med i vurderingen av kommende tiltak for overgangen til mer grønne fremdriftsløsninger.

– Vi er glade for at den første rapporten som ble sluppet i 2019 nå er dementert, og at de nye og mer korrekte tallene er offentliggjort, heter det i pressemeldingen fra Norboat.

Medgir at bransjen står framfor en overgang

Thomas N. Bjønness er medlemsansvarlig i Norboat. Han fremholder at moderne båtmotorer er blitt mer miljøvennlige, på lik linje med moderne bilmotorer, og etterlever de strengeste utslippskravene.

– Samtidig må vi innse at forbrenningsmotorer medfører utslipp av klimagasser, og at bransjen står overfor en overgang til mer grønn energi. Man kan derimot ikke forvente at denne overgangen er nært forestående, ettersom energitettheten i batterier er langt ifra sammenlignbar med energitettheten i bensin og diesel. Men at det kommer, er hevet over enhver tvil, sier Bjønnes.


Kilde: Norboat

- Annonse -
Vil du annonsere her?