Illustrasjon: Unsplash/Pixabay/Naturpress.

Loven ble vedtatt i desember, og det vil bli ilagt høye bøter for brudd.

Fransk bilreklame skal – trolig som den første i verden – inneholde oppmuntring til å ikke kjøre bil når det er mulighet for det.

At dette også er lovfestet gjør grepet unikt. En viss analogi til påbudte advarsler på emballasje om helsefare ved tobakksrøyking som vi er kjent med her hjemme, er til stede.

Det er naturligvis klimahensyn som ligger bak lovgivningen. Flere internasjonale medier skriver om saken. Ifølge nettmagasinet Gizmodo inneholder den nye franske loven påbud om at annonsering for bil må inneholde referanser til andre måter å komme seg fram på, som gåing, sykling, offentlig transport – eller i det minste bruk av bildelingsordninger.

I noen tilfeller vil bilreklame måtte inneholde hashtag´en #SeDéplacerMoinsPolluer, som betyr «beveg deg uten å forurense».

Loven vil gjelde for alle typer reklame, det være seg på TV, papir, i radio og på internett. De påbudte meldingene i reklamen skal være godt synlig, og brudd på loven vil medføre høye bøter, opp mot 50 000 euro, eller om lag en halv million kroner, heter det.


- Annonse -
Vil du annonsere her?