Ill.foto: Unsplash.
- Annonse -

Mange av syklene slutter å virke etter kort tid, men brukerne blir ikke fulgt opp, eller får ikke svar i det hele tatt.

Det er merket Stayclassy som nå klages inn til Forbrukertilsynet, av Forbrukerrådet. Stayclassy selger både elsparkesykler og ståbrett, men firmaet bryter markedsføringsloven, hevder Forbrukerrådet på sine nettsider.

Rundt 200 sparkesykkel- og ståbretteiere skal det siste året ha henvendt seg til Forbrukerrådet om Stayclassy.

– Vår veiledningstjeneste har hørt fra mange forbrukere som har blitt behandlet ugreit av Stayclassy. De bryter lovverket på flere felt, og gir i tillegg særdeles dårlig kundebehandling, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.  

– Det er en rekke ting som forbrukerne opplever som problematisk, men det mest sentrale er at sparkesyklene rett og slett slutter å virke etter kort til. Da tar forbrukerne kontakt med Stayclassy, men der melder de om at de ikke får svar eller ikke blir fulgt opp, sier Iversen.  

Nektes reklamasjon

Elsparkesykler har en reklamasjonsfrist på fem år, og Forbrukerrådet påpeker at dersom sykkelen har feil og mangler, skal selskapet kostnadsfritt utbedre feilen eller gi kunden en ny vare. Forbrukere som har handlet hos Stayclassy melder om dårlige produkter, og kundeveiledere som nekter dem reklamasjon. 

– Våre veiledere har hørt mye forskjellig,  alt fra at kunden må dekke reparasjonen etter det har gått seks måneder til at åpenbare mangler skyldes feilbruk, sier Iversen. 

- Annonse -

– Forbrukerrådet har sett nærmere på handelspraksisen til Stayclassy. Funnene fra gjennomgangen bekrefter vårt inntrykk av at det er alvorlige mangler ved handelspraksisen til firmaet,  som etter vårt syn kan utgjøre brudd på markedsføringsloven og/eller angrerettloven, sier Iversen.  

Har du selv problemer med firmaet anbefaler ham deg å ta kontakt med Forbrukerrådets veiledningstjeneste, som kan hjelpe gi deg veiledning.  

- Annonse -