I ny en seksårs plan, kalt Alliance 2022, ligger lansering av 12 nye helektriske bilmodeller og 40 modeller som skal være selvkjørende.
Planen ble lansert under en pressekonferanse 15. september.
Samarbeidet går blant annet ut på å utnytte synergien i å ha en felles teknologisk plattform for elbilene og dets komponenter. Over 9 millioner biler skal etter planen produseres over en «felles lest». Innen 2022 skal for eksempel tre av fire biler fra de tre produsentene ha samme type drivverk.
Innbakt i planen ligger også en ambisjon om at de tre skal bli operatør av et system for robotisert, bestillingsbasert persontransport.
Stor aktør
Det er ikke en lilleputt i bilbransjen som tar dette steget. Tilsammen er trekløveret Renault, Nissan og Mitsubishi nå den største bilaktøren i verden, med 5,27 millioner produserte biler i året. Over en halv million elbiler har de tre produsentene hittil sluppet fra samlebåndene.
«Elfolkebilen» mer enn dobler rekkevidden
Nissan var en av bilprodusentene som tidlig gjorde seg bemerket på elbilmarkedet, med sin populære modell Leaf. I Norge er det hittil solgt over 30.000 Leaf, noe som gjør den til landets klart mest solgte elbil.
En ny Leaf-utgave (bildet) som er på trappene (2018-modellen) øker batterikapasiteten til 40 kWh. Rekkevidden økes fra 172 kilometer til 378 kilometer.