Skal halvere matsvinnet i Norge innen 2030

De store dagligvarekjedene Rema 1000, Coop, Norgesgruppen og en rekke andre store, norske bedrifter har sluttet seg til en avtale om å redusere matsvinnet i Norge med 50 prosent innen 2030.

NorgesGruppen har satt seg enda litt høyere mål.

– Vi skal redusere matkasting i egen drift med 25 prosent innen 2020, og 50 prosent innen 2025 sammenlignet med tall fra 2015. Det er et konkret og offensivt mål, og selv om vi i løpet av de siste årene har gjort mye på området, må vi skru tempoet kraftig opp, sier konsernsjef Runar Hollevik i NorgesGruppen.

Hos Norgesgruppen skal alt det som til slutt må kastes, gå til dyrefor eller biogassproduksjon.

Det kastes 355 000 tonn mat i Norge hvert år, ifølge tall fra ForMat-prosjektet i 2015.
61 prosent kastes av forbrukerne, 21 prosent i produksjonsleddet, 17 prosent i butikkleddet og 1 prosent hos grossist.

I juni signerte fem departementer og 12 bransjeorganisasjoner en avtale om reduksjon av matsvinn.

Kartlegge, rapportere, gjennomføre

– Vi ser allerede at matbransjen er godt i gang. Dagligvarebutikker setter ned prisen på varer som nærmer seg utløpsdato og priser ned brød på slutten av dagen. Kafeer og restauranter selger varer til nedsatt pris når det nærmer seg stengetid. Jeg tror vi vil se flere gode og kreative tiltak i tiden som kommer, sier klima- og miljøminister Vidar Helgesen.

Bedriftene som signerte tilslutningserklæringen forplikter seg til å kartlegge og rapportere på matsvinn. De skal gjennomføre tiltak for å redusere matsvinn i egen bedrift og samarbeide om tiltak på tvers av verdikjeden. Matbransjen skal også iverksette tiltak som kan bidra til at forbrukerne kaster mindre mat. Myndighetene skal rekruttere offentlige virksomheter og kommuner til arbeidet med å redusere matsvinnet.

De som undertegnet avtalen

I tillegg til dagligvarekjedene Norgesgruppen, REMA og COOP, signerte en rekke andre store, norske matindustribedrifter avtalen. Blant bedriftene er BAMA, Barilla Norge, Brynildgruppen, Finsbråten AS, Foodman AS, Gartnerhallen, Grilstad, Gårdsand, Hansa Borg Bryggerier, Matbørsen, Mathuset Holmens, Mills AS, Cernova, Nortura, O.Kavli, Orkla ASA, Q-meieriene, Synnøve Finden, Sørlands Chips, TINE, Unilever Norge, Norsk Kylling AS, Hennig Olsen, Baxt Thai Union/King Oscar, Nestlé, St1/Shell, Lerøy Seafood Group, Pelagia AS, Insula AS, SalMar AS, Salmar Brands AS, Compass Group, ISS FS Norge, Nordic Choice Hotels, Thon Hotels, Scandic Hotels, Scandic Vulkan og Sodexo.


Foto: Representanter for avtalepartnerne / Foto: Snorre Tønset / Regjeringen.no

- Annonse -
Vil du annonsere her?