- Annonse -
Frontrunner Publishing - enkel og effektiv avis på nett

Torsdag tok Oslo enda et skritt mot nullutslipp, når tre av i alt seks testbusser ble sluppet løs på Rådhusplassen. Tre selskaper i Ruter-nettverket skal teste tre forskjellige tekniske løsninger i en toårig pilotperiode. Ruter og Oslo kommune har som felles mål at kollektivtrafikken skal være utslippsfri innen 2020.

Bussene ble presentert av ledelsen for Ruter og operatørene Nobina, Norgesbuss og Unibuss i et fullt pressetelt. Så langt er 59 prosent av kollektivtransportens energibruk fornybar, og målet er en raskest mulig overgang til utslippsfrie løsninger. Bybussene står øverst på listen for å sikre en så smidig overgang som mulig, i takt med hvor tidlig markedet kan levere elbusser som passer til både bykjøring og regiontrafikk. Som europeisk miljøhovedstad i 2019 vil Oslo vise frem et miljøvennlig kollektivtilbud med flere elbusser på plass, skriver Ruter i sin pressemelding.

Oslo kommune og Akershus fylkeskommune står for hovedfinansieringen, i tillegg til en andel fra operatørene, og noe støtte fra Enova.

– Oslo skal være en by praktisk talt uten klimagassutslipp i 2030, sier miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg. – Vi jobber hardt for at Oslolufta skal bli renere og sunnere å puste inn. Et enda bedre kollektivtilbud er en viktig del av løsningen på byens miljø- og klimautfordringer. Flere må velge buss, trikk, tog og bane framfor privatbilen. Men også kollektivtrafikken må bli utslippsfri. Derfor er det så bra at Ruter nå setter elbusser inn i ordinær rutetrafikk.

«Bus of the year» og kinesisk drømmebygger.

Både Unibuss og Norgesbuss har valgt «Bus of the year 2017» fra Solaris, som er 12 meters elbusser med endestopplading. De to bussene til Unibuss har en batterikapasitet på 75 kWh, og de skal settes inn på linje 74. Siemens leverer ladestasjon med pantograf på lademasten, og den vil først bli installert på Mortensrud og etter hvert i Vika. De første kinesiske leddbussene i Europa, Kinesiske BYD (Build Your Dreams), leverer sine første elektriske leddbusser til Europa, når Nobina setter inn to 18 meters batterielektriske leddbusser på linje 31. Det er landets tyngste busslinje, mellom Snarøya og Grorud. Leddbussene har en batterikapasitet på 270 kWh, så bussene kan kjøre langt mellom hver lading. Bussene lades på bussdepotet til Nobina. Administrerende direktør Jan Volsdal i Nobina sa under seremonien at det kanskje kunne virke litt vel spennende å sette i drift en buss med serienummer 0001, verdens første i sitt slag, på en så krevende rute, men både han og representantene for den kinesiske produsenten BYD syntes tilfredse når de etterpå inviterte til prøvetur i bussene.

– Bussene er her, og testing er i gang, så nå ligger alt til rette for at vi snart kan invitere kundene om bord til en fredelig busstur med elektrisk buss på linje 31, 60 og 74. Vårt hjerte for byen og folkene som bor her, vil være godt synlig på disse bussene. Jeg håper selvfølgelig at kundene våre også vil sette pris på disse stillegående miljøbussene, skriver administrerende direktør i Ruter Bernt Reitan Jenssen.

– Det er utrolig spennende at operatørene har valgt ulike løsninger. Totalt sett vil vi få en bred læringsplattform med ulik kompetanse og driftserfaring. Denne læringen tar vi med oss i omleggingen vi står overfor der bybussene skal elektrifiseres.

Testkjøring vil gi svar på bussenes driftsstabilitet og batterikapasitet, som vil avgjøre når bussene kan settes i ordinær drift på de aktuelle linjene. Ladeinfrastruktur på endeholdeplass skal også ferdigstilles. Målet er å få de første bussene ut i trafikk før jul.

Øystein Svendsen, adm.dir. i Unibuss, har en god dag på jobben.

Adm.Dir. i Unibuss, Øystein Svendsen er svært fornøyd i novemberkulden;

– Det er veldig hyggelig for Oslo at vi får denne satsingen på el-busser, og det vi ser her er starten på noe helt nytt, som vi er veldig glade for å ta del i. I løpet av desember kommer de første til å bli testet i forskjellige rutearrangementer ute i gatene, og så kommer de mer og mer. I løpet av et par måneder så er de nok i full produksjon (drift, red.anm.) – da vil de kjøre passasjerer i ordinær rute. Dette blir veldig morsomt, sier Svendsen.

Ruter har ambisiøse mål for Oslo

Pernille Aga, prosjektleder i Ruter for «Fossilfri 2020», forteller hva prosjektet dreier seg om.

– Ruter har i noen år allerede hatt et mål om at vi skal drive all kollektivtransporten med utelukkende fornybar energi innen utgangen av 2020. Vi har allerede faset inn biogass, biodiesel, vi tester hydrogenbusser, og nå er vi altså også i gang med el-busser. Vi jobber nå videre med en raskest mulig overgang mot en helt utslippsfri kollektivtransport.

Hun forteller at hovedmålet med pilotfasen, der de kjører tre parallelle tester og slik får testet ulike ladeløsninger og teknologier, er å lære mest mulig før man begynner å utforme kontrakter for å konvertere store deler av bussflåten til utslippsfri i årene som kommer. Det er også i 2020 at de første kontraktene løper ut, og det er først når anbudene blir lagt ut på nytt at man kan gjøre disse store teknologigrepene, og skifte ut hele bussflåten.

– Vi er allerede godt i gang med å forberede det å kunne gjøre den typen grep, men vi kommer til å fase inn flere de neste par årene i litt mindre volum på ulike linjer, samt at vi vurderer muligheter i alle nye kontrakter vi legger ut. Det går ikke an i dag å stille krav til helt utslippsfritt materiell, men vi beveger oss i den retningen, sier Aga.

Prosjektleder i Ruter, Pernille Aga

– Det viktigste med den fasen vi setter i gang her i dag er jo læringen, -et læringsprosjekt hvor vi skal sørge for at vi greier overgangen til utslippsfri kollektivtransport på en smidig, god, og økonomisk fornuftig måte. Det aller viktigste er allikevel at kundene skal oppleve at kollektivtransporten er minst like bra mens vi gjør dette teknologiskiftet. Ingen skal måtte stå på holdeplassene og vente.

FAKTA (Fra Ruter):

• Unibuss: To batterielektriske busser fra Solaris på 12 meter, med 30 seter pluss førersete. Batterikapasitet på 75 kWh. Hurtiglading i cirka 5-8 minutter med 300kW via pantograf fra Siemens på endestopp på Mortensrud og etter hvert i Vika. Linje 74 er ca. 15 km lang mellom Vika og Mortensrud T. Linje 74 tilhører Østensjøkontrakten.
• Nobina: To batterielektriske leddbusser på 18 meter. Batterikapasitet på 270 kWh. Nattlading med 80kW for hver buss på bussanlegget på Jernkroken om natten og på dagtid mellom vognløp. Testes på linje 31E og 31 mellom Snarøya og Grorud T/Tonsenhagen, som er mellom 17-24 km lang. Linje 31 tilhører Oslo Vest kontrakten.
• Norgesbuss: To batterielektriske busser fra Solaris på 12 meter, med 28 seter pluss klappsete. Batterikapasitet på 125 kWh. Hurtiglading i 6-10 minutter med 400kW via pantograf på bussen fra Schunk og lademast fra Eko Energetyka på endeholdeplassen til linje 60 på Vippetangen. Linje 60 går mellom Vippetangen og Tonsenhagen, som er en rute på ca 12 km. Linje 60 tilhører Oslo Nordøst kontrakten.
• Elbusspilotene har to års varighet.
• Samlet kostnadsramme for pilotene er på 43 millioner kroner totalt.
• Elbusstesten finansieres primært gjennom budsjettmidler fra Oslo kommune og Akershus fylkeskommune, i tillegg til en andel fra operatørene og noe støtte fra Enova.
• De elektriske bussene vil ha installert USB, med mulighet for lading om bord.

- Annonse -