Pilot-E er et finansieringstilbud til næringslivet som skal bidra til at nye produkter og tjenester innen miljøvennlig energiteknologi blir utviklet og tatt i bruk.
– Vi må tenke grønnere, smartere og mer nyskapende. Målet er at norske bedrifter skal skape og selge flere bærekraftige løsninger. Det er bra for miljøet – og for næringslivet, sier næringsminister Monica Mæland (bildet).
Ordningen ble lansert i fjor høst som et prøveprosjekt. Den første utlysningen var på 70 millioner kroner som skulle gå til aktører som ønsker å utvikle nye løsninger for utslippsfri maritim transport.
Fem prosjekter ble godkjent i fjor, deriblant en elektrisk hurtigbåt, også kalt sjøtrikk, verdens første hydrogenferje, og en batteridrevet sightseeingbåt.
– Utslipp fra transport skal kuttes med 40 prosent innen 13 år
Nå skal Forskningsrådet og Innovasjon Norge dele ut 100 millioner kroner til nye prosjekter. I tillegg stiller Enova med en fleksibel ramme. Denne gangen er tema utslippsfri transport på land. Prosjektene kan for eksempel være innen godstransport, bygg- og anleggsdrift og kollektivtransport.
– Utslippene innen transport skal reduseres med 40 prosent innen 2030. Strengere krav til utslippsreduksjoner betyr at vi må være tidlig ute med nye løsninger. Det kan gi nye forretningsmuligheter for næringslivet, sier Mæland.
Også prosjekter innen digitalisering av energisystemer kan søke, melder Enova. Ifølge NVE er det planlagt investeringer på 140 milliarder kroner i energinettet fram til 2025.
Dette var Pilot-E prosjektene i 2016:
- Kongsberg Maritime AS – Autonom batteriferge
- Wärtsila Norway AS – Urban water shuttle, en hurtiggående passasjerbåt
- Siemens AS – nullutslipp- vedlikeholdsbåt for havvind-parker
- Brødrene Aa AS – batteri-sightseeingbåt
- Fiskerstrand Holding AS – verdens første hydrogenferge
Foto: Wikimedia Commons / Nina Aldin Thune