Tromsø i januar. Foto: Sveinung F. Prestholt.

– For kommunen betyr dette at vi får en bærekraftig turistutvikling, og det vil bety mye for utviklingen av reiselivsnæringen videre framover, sier Inger Lise Brones, som har ledet bærekraftprosjektet i Tromsø.

Vår nordligste «storby» fikk Innovasjon Norges bærekraftsmerke rett før jul. Dermed ble byen også den første av en viss størrelse med en slik status i Norge. Bare Lillehammer er på bylisten fra før, om vi definerer by som et sted med mer enn 25 tusen innbyggere. Hittil har 16 reisemål i Norge blitt merket som bærekraftig reisemål.

– At et så stort og populært reisemål tildeles merket er med på å styrke Norges totale arbeid for ansvarlig turismeutvikling, sier Audun Pettersen, leder for bærekraftig turisme og mat i Innovasjon Norge, som er ansvarlig for merkevareordningen.

Artikkelen fortsetter under bildet

Tromsø rådhus. Foto: Sveinung F. Prestholt.

Innbyggerne ble involvert, 3 av 4 er positive til reiselivet

Prosessen i Tromsø har vært ledet av Visit Tromsø-Region. Styringsgruppen har bestått av representanter fra kommune, akademia, friluftsorganisasjoner, reiseliv og øvrig næringsliv. Foruten Innovasjon Norge, har både Troms fylkeskommune og Tromsø kommune bidratt til hovedfinansieringen av prosjektet.

Innbyggerne ble i stor grad involvert underveis i prosessen, forteller Brones til Naturpress.

– Det er viktig å kommunisere mye med lokalbefolkningen. Få fram fakta om reiselivet. Vi hadde flere folkemøter, og vi gjorde en stor innbyggerundersøkelse; der vi fikk inn mange spennende resultater, sier hun.

Det viste seg at over 75 % var positive til reiselivsutviklingen i kommunen.

– Det var et veldig godt engasjement blant folk, sier Brones.

Hele lokalsamfunnet, inkludert kommunen, destinasjonsselskapet Visit Tromsø-Region, privat næringsliv og Havnevesenet, har vært involvert. Det er gjennomført vertskapskurs for reiselivsbedrifter, og nå skal det også gjennomføres vertskapskurs for lokalbefolkningen.

Visit Norway har satt opp 10 prinsipper for et bærekraftig reiseliv, inndelt i tre sektorer:

  • Bevaring av natur, kultur og miljø
  • Styrking av sosiale verdier
  • Økonomisk levedyktighet

Merket er et bevis på at man har startet med systematisk jobbing

Innovasjon Norge er ansvarlig for merkeordningen, som tildeles destinasjoner som over tid prioriterer målet om økt bærekraft. Prosessen eies og drives av lokalt eller regionalt reisemål – eller destinasjonsselskap. Det blir understreket at merket ikke er en premie for at reisemålet er bærekraftig, men at «reisemålet har startet systematisk jobbing for å redusere reiselivets negative påvirkning på omgivelsene», som heter det i beskrivelsen.

Som en del av arbeidet må reisemålene planlegge tiltak og analysere status. Hvert tredje år må man dokumentere forbedring på i alt 104 indikatorer innenfor områdene miljø, samfunn og økonomi.

Audun Pettersen i Innovasjon Norge berømmer Tromsø for å ha involvert politikere, lokalbefolkning og næringsliv i prosessen med å finne ut hvordan de skal bli et mer bærekraftig reisemål.

– Det er viktig, for det er kompleks oppgave å ta et reisemål i en mer bærekraftig retning. Lokal reiselivsutvikling krever både kompetansebygging, god dialog og samarbeid mellom mange aktører, sier Pettersen.

Mange turister fra Kina og England

Tromsøs gjester skal i tillegg til å trives og nyte tilbudene i kommunen, også få vite hva som forventes av dem når de besøker den arktiske hovedstaden.

– I Tromsø er alle velkomne og skal behandles som våre gjester. Men for å være en god gjest, må du vite hva som forventes av deg når du kommer på besøk, sier Inger-Lise Brones. – Vi har derfor utviklet retningslinjer som vi har kalt Tromsø Cares. Vi kommuniserer disse bredt ut i brosjyrer, på visittromso.no og i sosiale media. Her oppfordrer vi våre gjester til å ta hensyn under deres opphold i Tromsø. Da bidrar de til å bevare naturen i nord samtidig som de opptrer på en slik måte at lokalbefolkningen vil ta godt imot dem.

Retningslinjene i Tromsø Cares er tekstet på norsk, engelsk og kinesisk.

– Vi har mange turister fra Kina og sørøst-Asia her. Men på sommeren er det nok mest engelske turister, og vi har også mange fra USA, Canada og Tyskland, sier Brones.

Egne kriterier for cruise

Cruise er en viktig del av turiststrømmen til Tromsø, og byen har bidratt til utviklingen av et sett med egne cruisekriterier. Dette kommer som et tillegg til den ordinære standarden, og skal besvares av de største cruisereisemålene i landet.

– Reiselivet har mange dilemmaer rundt sine positive og negative fotavtrykk. Vi mener det er veldig positivt at Tromsø inkluderer cruise, som ofte nevnes som en lite bærekraftig del av reiselivet. Målet er å sammen trekke i en bærekraftig retning, sier Audun Pettersen i Innovasjon Norge .


 

- Annonse -
Vil du annonsere her?