Magasinet Fjell og Vidde fra DNT har mange nordmenn et forhold til. 5 ganger i året lander Norges største friluftsmagasin i nærmere 180.000 postkasser.
I mange år har magasinet vært trykt utenlands, og er dermed del av en sterk trend som grafisk bransje i Norge i årevis har strevd med. Mange lavkostland har kunnet tilby trykksaker til en rimeligere pris enn det norske trykkerier har klart. De baltiske landene og Polen er blant landene Norge har konkurrert hardest mot.
Utflaggingen av trykkoppdrag har også et miljøaspekt.
Da Den Norske Turistforening bestemte seg for å undersøke nærmere hva klimafotavtrykket til produksjonen av Fjell og Vidde var, kom det for en dag at det var mye å hente ved å bytte til et norsk trykkeri.
Stavanger Aftenblad, samt bransjenettstedene Media Monitor og Branschkoll har tidligere skrevet om denne saken.
Det er transporten av trykksakene – både inn fra utlandet og ut til sluttkundene – som bidrar med de største CO2-utslippene i et slikt regnskap. I tillegg kommer energibruken til trykkmaskinene der produksjonen foregår. Konsulentselskapet Endrava beregnet at trykking av Fjell og Vidde i Polen gav et klimagassutslipp pr år på 249 tonn, mens trykking i Norge gav utslipp på 105 tonn CO2 pr år, altså godt under halvparten.
Det ble Ålgård Offset på Bryne i Rogaland som fikk jobben med å trykke de 180.000 kopiene av Fjell og Vidde, fem ganger i året.
– Grundig kartlegging
En gunstig valutakurs bidro til at også økonomien ble akseptabel for DNT. Men litt ekstra koster det, ifølge Trygve Sunde Kolderup, seksjonsleder for natur og bærekraft.
– Vi så at det kunne koste litt mer, men vi har vært hjulpet av kronekursen og ved at vi har valgt oss en lettere papirtype som reduserer kostnadene til frakt og porto.
– Vi opplevde at kartleggingsarbeidet til konsulentselskapet Endreva ble gjort veldig grundig. Vi ønsket ikke å synse rundt dette, sier Kolderup til Naturpress.
– Dere trykker mye mer enn Fjell og Vidde – skal andre ting også trykkes i Norge som i dag går til utlandet?
– Det store opplaget og volumet på Fjell og Vidde gjorde jo dette ekstra aktuelt. Men jeg vet at det gjøres vurderinger rundt trykksaker hos Bergen Turlag, et av våre lokallag.
Grafisk bransje: – Mye handler om pris
Leder for Grafisk bransjeforening- print og kommunikasjon, Kari Rømcke, sier til Naturpress at det er flere norske trykkerier som bruker miljøargumenter i sin markedsføring.
– Men det er mye som handler om pris. Det er hard konkurranse i denne bransjen. Noen kunder er opptatt av klima og miljø i sin kontakt med grafisk industri, men ikke alle, sier hun.
Rømcke mener det ikke er så lett å kartlegge miljøfotavtrykket til en grafisk produksjon, og understreker at det må gjøres individuelle vurderinger for hver enkelt jobb.
Hos DNT er kartleggingen gjort, nå kan organisasjonen kvittere ut reduksjon med 144 tonn CO2 pr år etter ha flyttet produksjonen av Fjell og Vidde tilbake til Norge.