Foto: Rune Fossum.

Godsalliansen mener at Klimameldingen regjeringen la frem fredag forplikter til å prioritere de prosjektene som kan få raskt effekt for lavere klimagassutslipp i kommende Nasjonal Transportplan (NTP).

Godsalliansen består av organisasjoner innnen sjø-, jernbane- og veitransport som arbeider for at mer godstransport overføres fra veg til sjø og bane.

Vy, CargoNet, Norsk Jernbaneforbund, Norsk Lokomotivmannsforbund, Kystrederiene, Maritimt Forum, Norske Havner, Sjømat Norge, Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund, Det Norske Maskinistforbund og Yrkestrafikkforbundet, utgjør Godsalliansen.

I en pressemelding som er skrevet etter at regjeringen la fram Klimaplan 2030 på fredag, knytter Godsalliansen dette sammen med at det i løpet av våren skal skal legges frem forslag til ny NTP for perioden 2022-2033.

 Det vil ikke være mulig å nå klimamålene om vi ikke endrer kurs. Vi må både begrense oss med hensyn til store nye utbygginger, og vi må gjøre vedtak som endrer transportmønstrene i retning av mer klimavennlige transportbærere, som sjø og jernbane, sier Johnny Hansen, forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund og leder av Godsalliansen.

– Ambisjon er ikke nok

Organisasjonen har merket seg at regjeringen i Klimaplanen skriver at Nasjonal Transportplan 2022-2033 skal bygge opp under halveringsambisjonen i transportsektoren.

Det er positivt at regjeringen signaliserer en ambisjon, men det er ikke nok. Det må være et absolutt krav. Det må innføres et klimatak for NTP og et arealregnskap som sikrer at vi ikke ødelegger naturmangfoldet. Klimameldingens tiltak på transportsektoren er ikke nok til å oppnå dette, sier Hansen.

Godsalliansen mener infrastrukturen som planlegges i NTP, og hvilke utbygginger som prioriteres, er grunnleggende for hvordan transportmønstrene i Norge vil utvikle seg de neste ti årene.

Hvis regjeringen mener alvor med disse klimamålene, er de nødt til å prioritere utbyggingsprosjekter som fører til at godstransport løftes over på mer miljøvennlige taransportbærere som sjøfart og jernbane, sier Hansen.

«En havnemudring koster omtrent det samme som én kilometer med motorvei»

Han peker på at prosjektene for å styrke godstransporten på sjø og jernbane er relativt sett svært små i forhold til de store utbyggingsplanene tradisjonelt preger NTP. Et eksempel som det vises til er at utvidelse av et krysningsspor på jernbanen, som kan løfte tusenvis av trailere fra vei til bane i året, koster rundt 200 mill kr, eller 0,05 promille av utbyggingen av fergefri E39 estimert til 382 mrd. En havnemudring koster omtrent det samme som én kilometer med motorvei, minner Godsalliansen om.

– En utfordring for tidligere transportplaner er at de har lagt mer vekt på fremskrivninger av hva som vil skje om man ikke tar grep, enn hvordan vi ønsker at utviklingen faktisk skal bli. Kommende NTP må legge de politiske målsettingene til grunn for Nasjonal Transportplan. Basert på målene til storsamfunnet. Da må de prosjektene som kan få raskt effekt for mer effektiv godstransport og lavere klimagassutslipp prioriteres, sier Hansen.


- Annonse -
Vil du annonsere her?