Illustrasjonsfoto: Pixabay.
- Annonse -

På oppdrag for Miljødirektoratet har SIFO og OsloMet analysert hva som skal til for at de mest forbrukerrettede tiltakene skal virke.

Et grep som ofte har vært ansett for å være effektivt og riktig for å få folk til endre forbruks(u)vaner, er bruken av holdningskampanjer.

Men i undersøkelsen som SIFO og OsloMet har utført viste det seg at holdningskampanjer for å få folk til endre vanene sine i mer klimavennlig retning, ikke er spesielt virkningsfullt. Det må andre virkemidler til, slår forskerne fast.

Et utgangspunkt har vært fjorårets rapport «Klimakur 2030», der det ble utredet 60 tiltak for å få til kutt i de norske klimagassutslippene. Noen tiltak er ikke spesielt omdiskuterte, som å kjøre mindre bil, spise mindre rødt kjøtt og sortere avfallsfraksjoner riktig. Spørsmålet er hvordan man får folk til å gjennomføre. 

Kunnskap og ferdigheter

Generelt viser det seg at virkemidlene som har best effekt på lang sikt er opplæring, kunnskap, praktiske ferdigheter, og en kombinasjon av flere virkemidler over tid.

Det etterlyses praktiske ferdigheter for å lære å kaste mindre mat og for reparere tingene våre når de går i stykker. Hvordan pakke inn maten riktig for å hindre matsvinn, hvordan lage restemiddag, hvordan reparere klærne våre.

Forskningsleder ved SIFO Torvald Tangeland. Foto: Eivind Røhne/OsloMet

– Norske forbrukere er flinke til å kjøpe nye ting, men de kan bli bedre til å reparere tingene når de går i stykker. For at det skal bli mulig må produktene lages på en måte som gjør det mulig å reparere dem når de går i stykker. Når forbrukerne ikke klarer å reparere på egenhånd må det eksistere næringsdrivende som kan reparere produktene til en kostnad som er lavere enn å kjøpe et nytt produkt, sier forskningsleder Torvald Tangeland ved SIFO på OsloMet. 

- Annonse -

– Praktiske ferdigheter tar tid å innarbeide, men vil ha effekt over tid. Dessuten må vi få inn kunnskapen når vi er mest motiverte for det. Som når vi har kjøpt oss et nytt produkt og setter oss inn i hvordan det fungerer. Da må vi også lære hvordan det vedlikeholdes og repareres, sier Tangeland. 

Et sett av virkemidler

Informasjons- og holdningskampanjer, forbud, påbud, avgifter og subsidier er kjente virkemidler for å endre forbruksvaner. 

Størst effekt vil komme av å kombinere ulike virkemidler, særlig over tid, mener forskerne, etter å ha analysert materiellet sitt. Noen virkemidler virker umiddelbart og på kort sikt, som forbud, begrensinger og reguleringer. Det samme kan økonomiske virkemidler som skatter og avgifter gjøre. 

– Hvis ansvaret for endringen legges på forbrukeren, bør vi bruke såkalte «myke virkemidler», som å gi befolkningen ferdigheter, kunnskap og informasjon som gjør det mulig å leve grønnere.

Mange individuelle virkemidler har størst effekt blant forbrukere som allerede er motiverte til å endre forbruket. Folk som allerede spiser lite kjøtt, er for eksempel mer mottakelige for kampanjer om kjøttfrie dager enn de som spiser mye kjøtt. 

Legger ansvar på myndighetene

Forskerne mener at virkemidler rettet mot individet må kombineres med strukturelle virkemidler for å ha størst effekt. 

– Dersom hovedansvaret legges hos myndighetene, heller enn hos forbrukerne, kan man bruke hardere virkemidler, som forbud, påbud og økonomiske virkemidler. Tiltakene som har blitt iverksatt under koronapandemien viser hvor effektivt myndighetene kan få ting gjennom, sier Tangeland. 

– Myndighetene har et ansvar for å legge til rette for at forbrukerne kan endre forbruksvaner, sier han.

Han tror det er liten sannsynlighet for at endringer kommer til å skje helt smertefritt, men endringer er også positive muligheter.  

– Økonomiske virkemidler må implementeres over lang tid for også å kunne ha langvarig effekt. Virkemidler i form av kortvarige «kampanjer» virker som regel kun i perioden de er aktive. For eksempel har forsøk med subsidiert bussbillett i en avgrenset periode vist at bruk av buss øker i perioden, men når den er over går folk tilbake til bilen, sier Tangeland.

Man trenger ikke positive miljøholdninger for å få positive miljøhandlinger, mener forskerne. Illustrasjonsfoto: Unsplash.

Forbruket må ned

Man er ikke avhengig av positive miljøholdninger for å få positive miljøhandlinger, konkluderer forskerne. 

– Vi kjøper ikke nødvendigvis elbil for å redde miljøet. De som kjøper elbil legger til seg andre miljøholdninger over tid. På den måten kan vi faktisk si at handlinger kan komme før holdninger, forklarer Tangeland.

Reduksjon av forbruket er viktig, mener forskerne som har jobbet med studien.

– Det er i hovedsak tre strategier vi kan bruke for å redusere forbruket vårt, sier Tangeland og lister opp: – Vi må erstatte produkter med et mindre miljøbelastende alternativ, vi må endre måten å forbruke på, og endelig må vi redusere mengden vi forbruker.

– Elektriske biler er bra. Delingsløsninger bedre. Færre biler er aller best. Vi må finne virkemidler for å endre forbruket slik at slik at klima- og miljøbelastningen blir mindre, sier Tangeland.

Dette er læringspunktene i rapporten

  • Helhetlige virkemidler har best effekt
  • Virkemidler må være treffsikre
  • Virkemidler må være koordinerte
  • Tiltakene og virkemidlene må favne hele forbruket
  • Kunnskaps- og ferdighetsheving er nødvendig
  • Forbrukerne må ha tillit til virkemidlenes klimaeffekt
  • Virkemidler må ikke forutsette klimavennlige holdninger og verdier for å ha effekt
  • Få virkemidler er effektmålte
  • Det trengs mer kunnskap om atferdsendringer som virkemiddel i omstillingsprosesser
  • Generelle holdnings- og kunnskapskampanjer
  • Måling og tilbakemelding på individnivå (forbruk/avfall)
  • Merking og produktinformasjon
  • Forbrukerrettigheter (garanti, reklamasjon, markedsføring)
  • Skatt og avgifter 
  • Stimulering til økt tilbud og innovasjon av klimavennlige produkter og tjenester
  • Subsidiering av anskaffelse av klimavennlige produkter og tjenester 
  • Tilrettelegging av infrastruktur
  • Opplæring (kunnskap og ferdigheter)
  • Forbud, begrensinger og regulering

Oversikt over ulike virkemidler

  • Generelle holdnings- og kunnskapskampanjer
  • Måling og tilbakemelding på individnivå (forbruk/avfall)
  • Merking og produktinformasjon
  • Forbrukerrettigheter (garanti, reklamasjon, markedsføring)
  • Skatt og avgifter 
  • Stimulering til økt tilbud og innovasjon av klimavennlige produkter og tjenester
  • Subsidiering av anskaffelse av klimavennlige produkter og tjenester 
  • Tilrettelegging av infrastruktur
  • Opplæring (kunnskap og ferdigheter)
  • Forbud, begrensinger og regulering

- Annonse -