I dag, søndag 25. april, har godsselskapet Onrail sin aller første avgang med godstog fra Oslo til Åndalsnes.
Etableringen av det nye selskapet har skjedd i tett samarbeid med Bane NOR, og det er i Romsdalen – på Raumabanen – at gods skal løftes over fra vei og over til jernbane.
Henning Aandal og Per Ivar Berntsen heter gründerne bak Onrail, og begge er lokførere.
– På bilturer opp og ned Gudbrandsdalen har vi passert betydelig med trailere på veien. Som lokførere har vi tenkt at vi både har nettverket, bakgrunnen og kompetansen som skal til for å få mer gods over på jernbanen. Da fjellet Veslemannen i Romsdalen raste høsten 2019 og Raumabanen igjen kunne åpne for ordinær togtrafikk satte vi i gang og etablerte Onrail, forteller styreleder Henning Aandal i pressemeldingen som er sendt ut.
– Gjør ting litt annerledes
Strekningen har ikke hatt godstog siden 2018. Nå er ambisjonen til gründerne å spare veiene i Romsdalen og Gudbrandsdalen for 10 000 trailere i året.
– Vi er et lite godsselskap og gjør noen ting litt annerledes. Vi holder oss med en tynnere administrasjon, alle i administrasjonen er utdannet lokførere og har mye kunnskap om jernbanen. Og, vi tilbyr avganger som næringslivet trenger, forteller Aandal.
Store selskaper på kundelista
Det er klart at PostNord, ASKO, Freja, Yara, Greencarrier, Eimskip, Bama, Nor-log Thermo, Bring og Posten kommer til å bruke godstoget Onrail.
– Det er næringslivet vi er til for. Vi har snakket med næringslivet på forhånd for å høre hvilke behov de har og oppfylt deres ønske om kveldstog begge veier fem ganger i uka, sier Aandal.
– Vi ønsker Onrail hjertelig velkommen til jernbanefamilien. Det er en stor begivenhet at et nytt godsselskap blir lansert og vi er veldig glade for at det igjen går godstrafikk på Raumabanen, sier leder for marked- og kundeutvikling av godstrafikk i Bane NOR, Eirik Fure.
Bane NOR koordinerer
Bane NOR har koordinert med de andre godsoperatørene på terminalene i Alnabru og Åndalsnes for å gjøre plass til togene og til lasting og lossing.
På terminalene på Alnabru og Åndalsnes er store trucker, såkalte «reachstackere» klare for å laste og losse vognene med kontainere og semitraller. Hvert tog skal kjøre med tolv kombivogner. Hver vogn måler 30 meter og kan romme fire kontainere eller to semitraller. Godstoget kjører 75 % elektrisk. Raumabanen er ikke elektrifisert, slik at Onrail bytter lokomotiv på Dombås. Rc4 og TMe skal benyttes som lokomotiver.