Pavel Sagen og Daniel Andersson vil lede folk ut i naturen, men som også kan finnes inne i byen. Foto: Privat.
- Annonse -

To entusiastiske gründere og venner har skapt seg sitt eget rom i det grønne skiftet. De vil få folk ut i marka, men også til å oppdage parken i nabolaget.

Kart kommer i et utall varianter, og skal i de fleste tilfeller forsyne oss mennesker med informasjon, og ikke så mye mer enn det. Oftest er det tekniske, prosaiske produkter.

Men noen kart skal i tillegg gi oss inspirasjon, være øyenslyst, til glede, eller kanskje ha en mer udefinérbar verdi. Den verdi du selv legger i dem. Kartene fra Dapa Maps hører til sistnevnte kategori.

Artikkelen fortsetter under illustrasjonen.

Utkastversjon av et av kartene til Dapa Maps.

Bak Dapa Maps står Daniel Andersson og Pavel Sagen.

For knappe to år siden satt de to vennene på kafé i Oslo og snakket om hvor fint det er å bruke naturen; de filosoferte og hadde Arne Næss så å si sittende på skulderen. De kikket på en nettside med oversikt over alle sykkelruter i Nordmarka, og stoppet litt opp. Oh, wow – kan man sykle langs alle disse? Selv om begge to var glade i natur og fysisk aktivitet, måtte de samtidig innrømme noe for seg selv:

– Vi satt på Grünerløkka og snakket om hvor viktig det er å komme seg ut på tur. Men vi var mye mer på Løkka enn i naturen, forteller Daniel.

- Annonse -

Marka, natur, sykkel: Drodlingen på kafébesøket sådde det første lille frøet til oppstarten av Dapa Maps.

Foto: Privat.

«Corporate hippie» + landskapsarkitekt

Pavel og Daniel har vært venner i mange år. De møttes først i Tromsø, der begge bodde. Pavel er opprinnelig fra Murmansk og Daniel fra Järna sør for Stockholm. Etterhvert havnet begge to i Oslo, Pavel først, Daniel noe senere. Pavel utdannet seg til landskapsarkitekt ved NMBU på Ås, mens Daniel jobbet. Stikkord: Salg, media, tech, algoritmer, startups. Noe nær den klassiske gründertypen av i dag, vil kanskje noen si.

– Jeg har blitt kalt en «corporate hippie», sier Daniel med et smil. Men han er oppvokst i en miljøengasjert Steinerskole-familie, skyter Pavel inn.

Vi spoler fort framover fra høsten 2019 til januar 2021. Idéen om å lage særegne veggkart har blitt utviklet videre og blitt en realitet. Daniel er ferdig med sin godt betalte tech-jobb, og satser nå hundre prosent på Dapa Maps. Pavel har beholdt sin jobb som landskapsarkitekt og har inntil videre Dapa Maps som sideprosjekt. Foreløpig har de to utviklet skikart og sykkelkart, mens urbane parkkart er i ferd med å realiseres i disse dager. De 10 kartene som er ferdige og i salg allerede, er over Nordmarka, Østmarka, Vestmarka, Krokskogen, Finnemarka (Drammen), Sjusjøen, Norefjell, samt tre sykkelkart.

«Det som henger på veggen er kuratert, man har ikke masse tull på veggen, men viktige ting.»

Pavel Sagen.

Planter et tre for hvert solgte kart

Kartene selges blant annet av Den Norske Turistforening. Men det viktigste utsalgsstedet er egen nettbutikk, forteller de to. Miljøhensyn har hele tiden vært en sentral del av konseptet.

– Vi trykker på et lokalt trykkeri på Grorud i Oslo, på sertifisert papir. For hvert eneste kart vi selger, betaler vi for planting av et tre gjennom Arbor Day Foundation og Teamtrees. Vi forsøker å beregne CO2-avtrykket av hvert kart vi produserer, forklarer Daniel.

Foto: Privat.

Daniel Andersson og Pavel Sagen er direkte i sitt miljøengasjement. Daniel forteller at han unnslår seg ikke fra å sende velmenende linker om kjøp av klimakvoter til kompiser som kaster seg på et helgefly til Barcelona.

Og, minner Pavel om: – En helgetur til London eller Barcelona skal ikke være kulere enn å sykle tur i marka.

Han understreker at det ikke er noe galt i seg selv å dra til London.

– Men det er så fantastiske muligheter i Oslo og i Norge. Som samfunn må vi få til en kulturendring rundt dette. Og vi mener det ligger en kulturendring innebygd i disse kartene.

Kartene skal inspirere – og kanskje kutte litt skjermtid?

Hverken han eller Daniel definerer kartene veldig nøye. Men de er ikke rene turkart som man tar med seg, de er beregnet for vegg. Der er de fine innrammet, og kan anspore til noe mer, mener de to.

– Våre kart kan fungere som en god start på en samtale om hvor man skal dra på neste tur, sier Daniel. 

– Bykartene våre kan vise en helhet, eller mønstre. De kan få folk til å si – «husker du nachspielet i det bygget der? … her syklet vi en gang … vi stoppet og tok en kaffe der … hva er det i det industribygget?» Disse bybetraktningene kan sammenlignes med å studere kotene på et tradisjonelt skogskart, sier han.

– Dere er jo tech-folk, og dette er til de grader et analogt produkt … papir … hvordan havnet dere der?

– Nettopp! Du vet veldig godt at mobilen spiser rått av din oppmerksomhet hele tiden. Dette er medisinen vi trenger. Mindre mobil og mer tur! Det som henger på veggen er kuratert, man har ikke masse tull på veggen, men viktige ting. Hvis du ser noe fysisk på veggen ser du det oftere og tenker kanskje oftere på det, svarer Pavel.

Foto: Kjetil Aasmundsson.

Målet er mer bruk av marka, naturen og byen

Som alle andre er de to avhengige av at økonomien i prosjektet er bærende. Men Daniel Andersson holder fram et mykt profittmotiv.

– Vi velger å ikke følge klassiske bedriftsøkonomiske termer. Vi bor i et av verdens rikeste land. Vi må ikke maksimere alt etter hva «markedet sier». Hvilke kart vi skal gjøre og hvorfor, er opp til oss. Vi vil være den hyggeligste lifestyle business du kan tenke deg. Det skal bare være hyggelig. Og vi har ikke ambisjoner om å vokse til noe som er for stort. Men vi vil jobbe fulltid med dette begge to, det er vi sikre på at vi klarer.

Pavel: – Vårt mål med prosjektet er at folk skal bruke marka, sykle mer, oppleve byen, naturen. På en bærekraftig måte.

Daniel avslutter vårt intervju med et fortrøstningsfullt klimaord, og som samtidig sier litt om deres egen innstilling til det de har startet med:

– Klimakampen – vi er mange som kjenner på en viss håpløshet når vi ser hva som skjer, og vi spør oss – hva kan lille jeg gjøre? Svaret er – du er nødt til å begynne med deg selv. Det er det eneste du helt sikkert vet.

Foto: Kjetil Aasmundsson.

Kjære leser, når du først er her: Naturpress har ingen millionærer i ryggen, og vi er er helt avhengig av støtte fra våre lesere. Å bli abonnent koster kun 83 kroner i måneden hvis du kjøper for ett år. Pengene går direkte til mer og bedre miljøjournalistikk. DU får tilgang til alt innhold. Velkommen!


- Annonse -
Vil du annonsere her?