Farmen kjendis 2022. Foto: Espen Solli/TV 2.
- Annonse -

– Vi er utrolig glade for at produksjonsbransjen er aktive i å sette fokus på bærekraft, og at de vil gjøre produksjonene grønnere, sier programredaktør Kathrine Haldorsen i TV 2.

Akkurat nå spilles neste sesong av «Farmen kjendis» inn, og i år gjøres det grep for gjøre produksjonen grønnere og mer klimasmart. Programmet, som produseres av produksjonsselskapet Strix, er del av et omfattende pilotprosjekt for å kartlegge hvordan klimaavtrykket kan reduseres i norsk kultursektor, opplyser TV2.

Forskningsprosjektet er støttet av Norges Forskningsråd hvor CICERO, senter for klimaforskning, skal utvikle systemet Green Producers Tool.

Utvikler klimaverktøy spesielt for TV-bransjen

Initiativet kom fra reklamefilmselskapet Babusjka, forteller TV2 i sin pressemelding.

Sammen med Øya-festivalen og Den Norske Opera & Ballett er «Farmen»-produksjojonen med på å utvikle et verktøy for reduksjon av CO2-avtrykk i norsk kultursektor. Målet med å inkludere «Farmen»-produksjonen er å bidra til utviklingen av et eget klimaverktøy spesielt for TV-bransjen. De erfaringene som kommer ut av «Farmen»-produksjonene skal gi overførbare kunnskaper til både små og tilsvarende store produksjoner.

Tiril Sjaastad Christiansen. Programleder for Farmen kjendis. Foto: Alex Iversen/TV 2.

– Alle bør bidra til å redusere karbonavtrykket

– Som leverandør av noen av landets største TV-produksjoner, er det helt naturlig at Strix er med og bidrar til et så viktig initiativ. Vi er stolte av det samarbeidet vi har med reklamefilmselskapet Babusjka, Den Norske Opera & Ballett, Øyafestivalen og CICERO. Farmen tar oss jo hundre år tilbake og til en tid da utslipp kom fra kua. Men avtrykket fra TV-produksjonen i vår tid er derimot noe ganske annet, som med all TV- og film produksjon. Derfor er det både viktig og spennende at vi gjennom «Farmen» er første produksjon til å gjennomføre en så grundig kartlegging, sier daglig leder Jørgen Hermansen i Strix.

– Det å redusere karbonavtrykket bør vi alle bidra til. Vi ser frem til spennende samtaler med bransjen om hvordan vi skal ta dette videre, sier programredaktør Kathrine Haldorsen i TV2.

- Annonse -
- Annonse -