En fersk meningsmåling varsler ny besøksrekord i butikkene på Black Friday. Men nå vil mange fjerne det av hensyn til klima og fordi det stimulerer til forbruk.
Nesten annenhver nordmann over 18 år støtter nå et lovforslag om å forby salgsjippoet Black Friday, ifølge Opinions landsomfattende undersøkelse på vegne av pris- og produkttjenesten Prisjakt.
– Vi gjennomfører denne undersøkelsen for sjette året på rad. Aldri tidligere har flere nordmenn svart at de kommer til å benytte seg av tilbudene under Black Week og på Black Friday. Samtidig vokser slitasjen og motstanden i befolkningen og blant de som driver butikk, sier daglig leder Are Vittersø (bildet)i Prisjakt.
Et flertall av butikkene er enige med de som ønsker forbud. I en separat Prisjakt-undersøkelse blant norske og svenske nettbutikker sier 61 prosent at de er enige i at et forbud er en god idé, mens over halvparten (51 prosent) mener Black Friday er i ferd med å utspille sin rolle. 78 prosent blant den nettbaserte handelsstanden gir uttrykk for at de føler seg presset til å delta på kjøpefesten i neste uke.
Her er de viktigste funnene i undersøkelsen:
- 40 prosent – som tilsvarer 1.8 millioner voksne over 18 år – svarer at de skal handle på Black Friday. Det er 10 prosent flere enn i 2019, og fem prosent flere enn i fjor.
- Samtidig avdekker undersøkelsen at mange av oss begynner å bli mektig lei av dette kampanjekjøret: Nesten annenhver deltager i undersøkelsen (46 prosent) ville støttet et lovforslag som forbyr Black Friday.
- To av tre (66 prosent) mener det er for mye reklame forbundet med denne shoppinguken, og halvparten (50 prosent) mener det er en god idé at politikere og myndigheter tar et aktivt grep og lovregulerer slike store salgskampanjer.
– Mektig lei
– Selv om oppslutningen om Black Week er veldig høy, og at vi paradoksalt nok går mot nok en rekord i år fordi pandemi-restriksjonene er borte fra de fysiske butikkene, viser undersøkelsen vår med all tydelighet at mange begynner å bli mektig lei. Det handler aller mest om økt klima-, miljøbevissthet og overforbruk, men også om økende reklametretthet, sier Vittersø.
Halvparten av de spurte har ikke har noe budsjett for denne handleuken. Blant den andre halvparten ligger gjennomsnittlig shoppingbudsjett under Black Week på 4000 kroner. Hver femte respondent svarer at de skal bruke mellom 1000 og 2999 kroner.
Pandemien har gitt en salgboost for nettbutikkene. På Black Friday i fjor økte netthandelen med 42 prosent sammenlignet med året før. Prisjakts undersøkelse varsler imidlertid et solid comeback for den fysiske handelen den kommende uken: Andelen som oppgir at de skal handle både i fysisk butikk og på nett – 50 prosent – er doblet fra 2020. opplyser Prisjakt.