En rev i nettingbur, tatt på en norsk pelsfarm i 2014. Foto: Dyrebeskyttelsen Norge og Nettverk for dyrs frihet.

Vil ikke lenger vil tillate redaksjonelt innhold som fremmer pels i bladet, på sine nettsider eller i sosiale medier.

ELLE er et verdenskjent motemagasin som utgis i 43 land, og utkommer i 6,6 millioner eksemplarer hver måned. Den varslede boikotten gjelder også pels på pressebilder og fra moteshow. Bladet vil heller ikke tillate bilder av pels i annonser, verken i bladet eller på nett.

På nett når magasinet ut til 100 millioner unike lesere pr måned.

Dyrevernorganisasjonen Anima hyller i dag ELLE. I en pressemelding skriver organisasjonen at den forventer at avgjørelsen vil skape en dominoeffekt i norsk og internasjonal motepresse.

– Det er en helt banebrytende beslutning som ELLE har tatt. Dette sender et veldig tydelig signal til hele bransjen. Jeg er helt sikker på at dette vil skape en kjedereaksjon, og norske motemagasiner vil gå samme vei, sier kampanjeleder i Anima, Niklas Fjeldberg.

Administrerende direktør i ELLE International, Constance Benqué, uttalte dette i forbindelse med lanseringen:

– Å være engasjert i samfunnet har alltid vært en av grunnpilarene i ELLEs merkevare. Verden har endret seg, og å stoppe bruken av pels er i tråd med historiens gang. Vi håper at med dette løftet kan ELLE åpne opp for at andre medier slutter å promotere pels over hele verden, og fremme en pelsfri fremtid.

Avgjørelsen ble kunngjort på arrangement Business of Fashions 2021 VOICES i London, og kommer etter en dialog mellom eierne av merkevaren Elle, Lagardère Group, og dyrevernorganisasjoner. Retningslinjene er allerede faset inn hos 13 av 43 land, og for resten vil beslutningen tre i kraft senest fra 1. januar 2023, blir det opplyst.


- Annonse -
Vil du annonsere her?