Skal gi passasjerene en behageligere reise, og er spesielt konstruert for tøffe nordiske vinterforhold.
– De nye lokaltogene vil gi et etterlengtet løft for togpendlere i Oslo-regionen med høyere komfort, bedre kapasitet og bedre nettdekning. Nå får vi endelig skiftet ut de 40 år gamle lokaltogene, sier Øystein Risan, administrerende direktør i Norske tog AS.
Norske tog AS er statens innkjøper og forvalter av tog, og leier ut tog til togoperatørene. Prisen på dette kjøpet er ikke oppgitt, men det blir opplyst at leveransen «er innenfor kostnadsrammen Stortinget har satt for første leveranse på 4,2 mrd. kroner.»
Egnet for sykkel, barnevogn og rullestol
Togtypen heter Coradia Nordic, og lages av Alstom, en av verdens største togprodusenter. De 30 togene som er bestilt skal leveres i løpet av 2025, og deretter har man opsjon på kjøp av ytterligere 170 tog. I Sverige har denne togtypen vært i drift i 15 år, og også DSB i Danmark har nylig inngått kontrakt om kjøp av Coradia-tog.
Togene vil ha 294 seter, mens dagens tog har mellom 238 og 303 seter. Det er lagt opp til 2+2 seteløsning med bred midtgang gjennom hele toget. Store fleksi-soner skal gjøre toget egnet som lokaltog ved at man kan frakte både sykler, barnevogner og ha store områder for stående i rushtid. Toget består av 6 vogner og totalt 12 innganger med brede dører, for å gi rask passasjerflyt i rushtiden.
Hvert tog har toalett for rullestolbrukere og faste plasser for rullestoler. Togene har også rullestolheiser, som gjør at toget også kan operere på lavere plattformhøyder ned til 550 mm. Det er lavgulv ved alle inngangspartier, som gjør at alle passasjerer kan gå rett inn på toget.
Alstom på FN-liste, engasjert i bybane i Øst-Jerusalem
Togprodusenten Alstom (fransk, multinasjonalt konsern) ble i februar 2020 satt på en liste av FNs høykommissær for menneskerettigheter over selskaper med aktivitet på okkupert palestinsk territorium, fordi de var engasjert i et samarbeid om å bygge bybane i Øst-Jerusalem, melder Norske Tog, som derav har gjennomført aktsomhetsvurderinger knyttet til miljø, menneskerettigheter og sosialt ansvar.
Norske Tog AS skriver videre:
«Alstom har informert Norske tog om at et datterselskap for tiden deltar i en konkurranse om å bygge en annen del av bybanen i Øst-Jerusalem. Alstom bekreftet at de foretar løpende aktsomhetsvurderinger knyttet til dette prosjektet, at de følger FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter og at selskapet overholder internasjonal menneskerettighetslovgivning der de har virksomhet.»
– Norske tog har innhentet en ekstern juridisk betenkning og vurdert saken grundig og konkludert med at Alstom ikke kunne vært utelukket fra konkurransen. Norske tog må følge norsk lov. Innenfor rammene av loven skal vi gjøre det vi kan for å sikre at våre leverandører opptrer ansvarlig, sier juridisk direktør i Norske tog, Iren Marugg.
Alle illustrasjoner fra Alstom.