Noen togstrekninger har for liten kapasitet. Nå skal nye løsninger vurderes. Det største bildet viser en dobbeltdekker i Danmark. Ill.foto: Foto: Olav Heggø / Unsplash.
- Annonse -

Noen jernbanestrekninger i Norge har for liten kapasitet. Nå skal alternative løsninger vurderes.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap). Foto: Tore Sætre / CC.

– Toget er viktig for at folk skal komme seg raskt og klimavennlig til jobb og skole. Den forventede etterspørselen etter togreiser tilsier at regiontogene på Østlandet på sikt ikke vil ha nok kapasitet om bord til å dekke behovet. For å utnytte kapasiteten i infrastrukturen bedre, skal Jernbanedirektoratet derfor se nærmere på ulike konsepter for togmateriell som kan møte den forventede økningen i togreiser. Triple togsett og dobbeltdekkere er blant alternativene som skal vurderes, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (bildet).

Ifølge Samferdselsdepartementet er det spesielt strekningene Oslo-Gardermoen og Moss-Drammen at passasjerkapasiteten er for liten holdt opp mot etterspørselen.

Skal se på flere konsepter

Samferdselsdepartementet opplyser i en pressemelding at de har gitt Jernbanedirektoratet i oppdrag å utrede om nytt togmateriell kan øke kapasiteten i regiontogtilbudet på Østlandet. Bane NOR, Norske tog AS og persontogselskapene skal delta i utredningsarbeidet, som skal være ferdig innen september 2023.

Jernbanedirektoratet skal undersøke om togmateriell som trippelsett, toetasjerstog og lange enkeltsett kan løse kapasitetsproblemene. I tillegg skal utredningen se på behovet for investeringer i infrastruktur på banestrekningene, vurdere kostnader knyttet til bruk av større togmateriell, og undersøke hvordan dette materiellet kan gi større fleksibilitet i videreutviklingen av ruteplaner, heter det.

Kanskje norske togpassasjerer får to etasjer å reise i etterhvert. Nå skal alternativet vurderes. Foto: Olav Heggø.
- Annonse -