Nettbutikkgiganten Zalando tildeles årets Grønnvaskingspris for sorteringsfilteret «bærekraftighet». Zalando sier nå de vil fjerne filteret.
Formålet med Grønnvaskingsprisen er å bidra til at kommunikasjon og markedsføring rundt bærekraft og samfunnsansvar blir mer etterrettelig. Målet, ifølge Forbrukerrådet som står bak prisen, er at det skal være enklere for forbrukere å ta gode og bærekraftige valg.
En jury bestående av Kunsthøgskolen i Oslo, Framtiden i våre hender, Handelens miljøfond, 12YEARS, Skift – Næringslivets klimaledere og Forbrukerrådet har gått gjennom over 40 kandidater til Grønnvaskingsprisen.
Fire av kandidatene på nominasjonslisten (Zalando, KappAhl, Booking.com og Kicks) er der av samme grunn, skriver Forbrukerrådet i sin pressemelding: Grønnvasking av produkter og tjenester med miljøpåståelige filtre i nettbutikkene.
– Gir et inntrykk av at vi kan kjøpe oss ut av miljøutfordringen
«Vinneren» ble klesgiganten Zalando. Juryen begrunner valget blant annet med at nettbutikken bruker et filter som baserer seg på Higg MSI-indeksen. Det er et verktøy som Forbrukertilsynet har avgjort ikke er tilstrekkelig som grunnlag for å påstå at produktet er miljøvennlig.
– Juryen ønsker å rette oppmerksomheten på bruken av denne typen filtre, som vi ser er blitt populært hos en rekke netthandelsaktører. Netthandelen vil øke fremover, og flere og flere forbrukere vil bli møtt med disse filtreringsverktøyene, kan man blant annet lese i jurybegrunnelsen.
Juryen mener videre at klesbransjen bør være forsiktig med bruken av ordet bærekraft:
– Ved å markedsføre klær under fanen «bærekraftighet» gir Zalando et inntrykk at vi kan kjøpe oss ut av miljøutfordringene. Det må stilles strenge krav til bruk av ordet «bærekraftig» for en produktkategori med en høy miljøbelastning og dokumenterte utfordringer med for eksempel sosiale forhold, skriver juryen.
Med på å tilsløre
Gunstein Instefjord, jurymedlem og leder for forbrukerpolitikk i Forbrukerrådet, mener Zalandos misvisende filter, samt den omfattende bruken av begrepet «bærekraftighet» er med på å tilsløre miljøutfordringen klesforbruket medfører.
— Det både kjøpes og produseres altfor mye klær, og klesproduksjon står for en anselig mengde av verdens totale klimautslipp. Når man som forbruker ønsker å kjøpe den mest bærekraftige genseren på Zalando, er det et paradoks at jo flere bærekraftsmål man velger å filtrere på, jo flere produkter dukker opp som alternativ. Det burde åpenbart vært omvendt, sier Instefjord.
Tanken med et filter som hjelper forbrukere å ta miljøvennlige valg er i utgangspunktet god, mener Forbrukerrådet. Desto viktigere er det derfor nå å fokusere på misvisende tilfeller av sorteringsfunksjonen, sier Instefjord.
— Filtrering på anerkjent og effektiv tredjepartssertifisering som f.eks Svanemerket, EU – blomsten eller GOTS (Global Organic Textile Standard) ville vært til reell hjelp for forbrukere som ønsker å ta mer bærekraftige valg. Dette bør være en lavthengende frukt – særlig for Zalando, som faktisk har produkter med GOTS-sertifisering i katalogen, sier Instefjord.
«Vil presse oss selv»
Her er litt av det Zalando svarte etter at de fikk vite om prisen de var tildelt:
«Selv om vi er triste over å motta denne prisen, anerkjenner vi utfordringene knyttet til transparent og spesifikk kommunikasjon om bærekraft i mote. Vi vil fortsette å ta vårt ansvar på alvor for å takle denne grunnleggende utfordringen ved å presse oss selv, våre partnere og industrien fremover.»
Og:
«De siste månedene har vi jobbet med å forbedre kommunikasjonen ytterligere. Som et resultat vil vi snart fjerne bærekraftsfilteret og erstatte det med informasjon om den spesifikke bærekraftsegenskapen til et produkt, for eksempel organisk materiale, resirkulert materiale og naturlige ingredienser».
Dette er de seks bedriftene som var nominert til Grønnvaskingsprisen i år:
- AirBaltic ved kampanjen «Green sale»
- Zalando ved bruk av filteret «bærekraftighet»
- KappAhl ved bruk av filteret «sustainability label» og merking «responsible fashion»
- Kicks ved bruk av filteret «I’m conscious»
- Booking.com ved bruk av filteret «Travel sustainable property»
- Fortum ved kampanjen: En strømleverandør som bryr seg om miljøet