En turbokylling. Foto: Anima.
- Annonse -

Dyrevernorganisasjonen Anima går i rette med virksomheter som ikke er oppdatert på kyllingvelferd.

To store kjeder som får stryk i en fersk undersøkelse er Mix og Deli de Luca, begge eid av Norgesgruppen.

Både Mix og Deli de Luca bruker kjøtt fra såkalte turbokyllinger, dyr som vokser svært hurtig og slik har høyere risiko for gangvansker, nedsatt immunforsvar og organsvikt.

– Det er vanvittig at Deli de Luca og Mix gambler med kundenes tillit på denne måten. Det er et kjent faktum at turbokyllinger lider av gangvansker, organsvikt, og høyere dødelighet. Det er neppe noen forbrukere som synes det er i orden, særlig ikke når det ligger løsninger rett foran nesen på dem, sier Niklas Fjeldberg, kampanjeleder i Anima, i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under bildet

Bilde av en annonseskjerm med budskapet “Kjære Deli de Luca, dropp turbokylling!” plassert på Rådhusplassen i København. Foto: Anima.

Anima har kalt rapporten «Mat i farten», og der er 20 bedrifter fra servicehandelen, bakerier, og kaffebarkjeder blitt undersøkt på kyllingvelferd.

Resultatene er alvorlige både for dyrenes velferd, men også forbrukertilliten, mener dyrevernorganisasjonen.

- Annonse -

Den dårlige plasseringen til Mix og Deli de Luca skyldes først og fremst at kjedene selger den kontroversielle turbokyllingen i store mengder og ikke har satt noen planer for utfasing.

Circle K tar førsteplassen i rangeringen ved å ha forpliktet seg til dyrevelferdstandarden European Chicken Commitment (ECC), og er allerede godt i gang med å utfase turbokyllinger. I likhet har Narvesen og 7-Eleven også startet med innfasingen av ECC-standarden, og får derfor andreplass i rapporten.

Artikkelen fortsetter under grafen

Rangering av kjente merkevarer på kyllingvelferd. Ill.: Anima.

En YouGov undersøkelse fra januar 2022 viser at omtrent 2 av 3 norske forbrukere mener at store bedrifter, som dagligvarekjeder, bør droppe turbokylling.

I 13 aviser trykkes nå helsides annonser med rapportens resultater, blant dem Dagbladet, Klassekampen, og Aftenposten. Budskapet skal også spres på sosiale medier.

Danmark er med på kampanjen. På landets største skjermer vil over en million mennesker bli eksponert for Animas beskjed “Kjære Deli de Luca, dropp turbokylling!”.

– Det er fint at kjeder som Circle K og Narvesen viser veien for resten av markedet, men som dyrevernorganisasjon kan vi ikke passivt se på at konkurrentene underbyr markedet med kjøtt fra de mest miserable kyllingene. Derfor kommer vi til å holde en kampanje akkurat så lenge det kreves for at Deli de Luca og resten av servicehandelen følger med, sier Fjeldberg.

Naturpress har kontaktet Mix og Deli de Luca for kommentarer, og vil oppdatere artikkelen hvis vi får svar.

Faktaboks

Turbokyllinger, som også er kjent som hurtigvoksende kyllinger eller Ross 308, har fått navnet fra deres eksplosive vekst fra 50 gram til over 2 kg på mindre enn fem uker. Denne veksten gjør blant annet at gangvansker, redusert immunforsvar, organsvikt og høyere dødelighet er kjente problemer i produksjonen.

Anima er en internasjonal dyrevernorganisasjon med avdelinger i blant annet Norge, Danmark, Polen, Frankrike og Storbritannia. Anima arbeider for at alle bedrifter innfører den anerkjente standarden European Chicken Commitment (ECC), som sikrer saktere voksende kyllinger med bedre plass og mulighet for stimuli. Over 330 bedrifter har allerede forpliktet seg til ECC i Europa.

- Annonse -
Vil du annonsere her?