(NTB-Reuters-DPA)
I flere år har det vært stor frykt for at skipet kom til å kollapse eller eksplodere og forårsake en storstilt katastrofe. Krigen i Jemen har siden 2015 gjort det umulig å vedlikeholde skipet, og de siste årene har faren for en ulykke økt.
FNs utviklingsfond (UNDP) har brukt to år på å organisere redningsoperasjonen og samle inn penger for å finansiere den.
– Vi har uskadeliggjort en tikkende bombe, sier sjefen for FNs utviklingsfond (UNDP), Achim Steiner, fredag.
Ifølge en talsperson for FNs generalsekretær António Guterres har operasjonen avverget en «kolossal miljømessig og humanitær katastrofe».
Hvis oljen hadde rent ut i havet, ville opprydningsarbeidet ha kostet anslagsvis 20 milliarder dollar.
Norsk støtte
Norge har støttet prosjektet med 35 millioner kroner.
– Jeg er svært glad for at Norge har bidratt til å hindre en alvorlig miljøkatastrofe i Rødehavet, som ville ha rammet folk og levebrød i en allerede sårbar region, sier utenriksminister Anniken Huitfeldt (Ap) i en pressemelding fredag kveld.
Men det mangler fortsatt penger til å fullføre prosjektet. All oljen er nå overført til en annen oljetanker, men den skal også fraktes videre og lagres trygt.
Ifølge USAs utenriksminister Antony Blinken må verdenssamfunnet og privat sektor bidra med 22 millioner dollar innen kort tid for å avverge mulige miljøskader i området.
Flytende oljelager
Den 47 år gamle supertankeren Safer har helt siden 1980-tallet ligget utenfor havnebyen Hodeida, der den har fungert som et flytende oljelager.
Operasjonen for å tømme skipet for olje startet 25. juli og ble beskrevet som svært kompleks. Ifølge FN trengtes det både politiske forhandlingene med de krigførende partene i Jemen, internasjonal finansiering og innhenting av ekspertise på svært høyt nivå.
Ingen andre enn FN har vært villig til å påta seg ansvaret for operasjonen.
Avverget katastrofe
Hvis oljen hadde rent ut i havet, ville det fått enorme konsekvenser for både livet i havet og innbyggerne i Jemens kystområder.
Så mange som 17 millioner mennesker kunne ha blitt påvirket. Fiskersamfunn ville gått dukken, hundretusener av jobber blitt borte over natten og en rekke lokalsamfunn eksponert for dødelige gifter.
Det ville også ha ført til full stans i skipstrafikken i Suezkanalen i ukevis, noe som ville hatt store økonomiske konsekvenser.
Det anslås at katastrofen kunne ha ført til at fire ganger så mye olje hadde rent ut i havet som da oljetankeren Exxon Valdez grunnstøtte utenfor Alaska i mars 1989.
(©NTB)