EU-kommisjonen vil ha alle lastebiler og busser over på elektrisitet eller hydrogen. Men land i EU stritter imot.
Denne uka behandler EUs klima- og miljøministre et forslag fra EU-kommisjonen om å redusere utslippene fra tungtransporten med 90 prosent innen 2040.
Forslaget om nye CO2-standarder for tunge kjøretøy ble lagt fram i februar i år. Det betyr i praksis et farvel til bensin- og dieselmotorer i lastebiler og busser.
Ifølge Kommisjonen står utslippene fra tungtransport for rundt 6 prosent av de totale utslippene i EU.
Beinharde forhandlinger
Kommisjonen har lagt opp en tidslinje, der 45 prosent av utslippene skal være kuttet i 2030, 65 prosent i 2035 og 90 prosent i 2040.
Når det gjelder busser, er EU-kommisjonens ambisjon at alle bybusser i Europa skal være elektriske innen 2030, mens resten av tungtransporten skal over på el eller hydrogen.
Men saken skaper strid blant EU-landene, og det er ventet beinharde forhandlinger på rådsmøtet
Særlig landene i sør og øst, som Spania, Italia, Polen og Ungarn er imot forslaget. De frykter at omstillingen vil bli for dyr for både forbrukerne og eierne av tunge kjøretøy og mener at det i større grad må tillates bruk av drivstoff som biodiesel.
Mangler infrastruktur
I tillegg pekes det på at infrastrukturen til å håndtere så mange elektriske kjøretøy som det legges opp til, i beste fall halter i mange land.
I motsatt ende av ringen står land som Belgia, Nederland, Luxembourg og Danmark.
Danmarks klimaminister Lars Aagaard mener det må sendes et tydelig signal til lastebilindustrien.
– I EU har vi allerede oppnådd stans i salg av nye fossile person- og varebiler i 2035. Det er nødvendig å sette samme kurs for lastebilene, sier han til DR Nyheder.
Blir EU-ministrene enige, er det duket for forhandlinger med EU-parlamentet, der et endelig lovforslag skal meisles fram.
(©NTB)