Bro over Bjørnafjorden (planlagt). Hordfast.
Denne illustrasjonen viser hvordan Statens vegvesen ser for seg en bro over Bjørnafjorden. Ill.: Statens vegvesen / AMCDissing og Weitling.
- Annonse -

Et prioritert arbeidsområde for det nye lokallaget er erklært allerede før stiftelsesmøtet.

Det nye lokallaget i Naturvernforbundet (NVF) har sitt stiftelsesmøte 22. april, i Os. Det er allerede mange NVF-medlemmer som hører hjemme i Bjørnafjorden kommune i Vestland, blir det opplyst i invitasjonen til møtet.

Det går også fram fra invitasjonen at det planlagte veiprosjektet Hordfast vil bli et prioritert arbeidsområde for det nye lokallaget.

Utsatt, ikke avblåst

Hordfast er en planlagt ferjefri forbindelse på E39 mellom Stord og Os i Vestland. I dag går E39 mellom Os og Stord via ferjesambandet Halhjem–Sandvikvåg. Denne veiforbindelsen har ligget an til å bli Norges dyreste veiprosjekt, dagens estimat ligger på om lag 50 milliarder kroner. I Nasjonal transportplan som ble lagt frem nylig går regjeringen imidlertid inn for utsettelse av Hordfast.

Regjeringen skriver i sitt forslag til NTP at de vil «vurdere prosjektet ved en senere rullering av porteføljen når handlingsrommet tillater det», og at prosjektet er ment å skulle fullføres.

«Monsterveiprosjekt»

Naturvernforbundet har vært sterk motstander av Hordfast-prosjektet, og fylkeslaget for Hordaland kaller det et «monsterveiprosjekt som er svært dårlig nytt for både klima og for den verdifulle myren, regnskogen og kystlandskapet som blir ødelagt.”

Forbundet imøtegår en rapport fra Statens vegvesen, hvor Hordfast kalles en “klimavinner”. NVF har lansert en motrapport og funnet, skriver de selv, at flere viktige premisser for utregningene til Statens vegvesen er gale, og at konklusjonen dermed også blir feil.

- Annonse -

Til det første styret i lokallaget for Bjørnafjorden har et settestyre foreslått Silke Becker, Astrid Dale og Tilda Zsemberovszky.


- Annonse -
Vil du annonsere her?