Materialet har fått navnet glulam, og pr vektenhet skal styrken på glulam være bedre enn for stål.
Modvion holder til i Gøteborg, og bedriften tar sikte på å løse de logistiske utfordringene som er knyttet til å produsere, frakte og montere svært høye vindturbinkonstruksjoner.
Ved å lage vindmøllene i mindre moduler som enkelt kan stables, fraktes rundt og deretter monteres sammen på aktuell lokalitet, unngås dyre og problematiske transportprosjekter. Ifølge Bloomberg har Modvion beregnet at deres tårn – lagd av en form for naturlige karbonfibre – vil kunne bli 30 prosent billigere enn vindturbiner av stål eller betong.
Lar seg lettere inntransportere
En annen fordel med Modvion-konseptet er at man kan nå inn til områder hvor det bare er adkomst via smale og svingete veier som ellers gjør det umulig å inntransportere gigantiske stålkonstruksjoner som for eksempel store master og blader i hele stykker.
Man støter dessuten på en regel om at maks transportbredde, gjeldende i de fleste regioner i Europa og USA, ikke kan være mer enn 4,3 meter. På vindtårn som er mer enn 100 meter høye vil ofte diameteren i bunnen være mer enn dette. Modvion-konstruksjonene transporteres i mindre deler.
– Høyere tårn gjør at man kan nyttiggjøre seg større vindhastigheter og bruke større blader. Slik kan vi øke produksjonen av elektrisitet, sier Otto Lundman, administrerende direktør i selskapet.
En prototyp som nå blir lagd er 30 meter høy, men i 2020 er det meningen å bygge en vindturbin som er 150 meter høy.
Selskapet fikk nylig 4,6 millioner kroner i finansiell støtte av det svenske energibyrået. For tiden blir det jobbet med å reise ytterligere 2 millioner euro i kapital til prosjektet.
Her kan du se en video som selskapet har laget om sitt nye vindkonsept: