[Kommentar] Aldri før har det kostet så lite å fly over Atlanteren, meldte Aftenposten, VG og andre medier på onsdag.
Norwegian og de andre lavprisselskapenes inntog i de transkontinentale rutene tvinger nå SAS, Lufthansa og de andre premium-selskapene til å stue sammen seteradene, droppe glass og bestikk, og tilby plasser med kioskmeny for å være konkurransedyktig på volumturisme, og du kan komme deg tur-retur New York for rundt 3.000 kroner. Det er omtrent det samme som NSB tar for å toge deg fra Oslo til Bodø og tilbake om du ikke har planlagt lang tid i forveien – uten sovevogn.
Prisene på flybilletter mellom Norge og de største amerikanske byene er nå på et historisk lavt nivå. – Sannsynligvis skal prisene enda lenger ned, sier en skandinavisk reisetopp til Aftenposten. Turen til The Big Apple koster nå drøyt halvparten av hva den gjorde i 2010, og L.A. er nesten 30 % billigere, i følge Norsk flyprisindex, som ble offentliggjort av Travelmarket.no samme dag.
Reisebransjen fryder seg – CO2-nivået til himmels
Dette betyr at de ovale blåturene fra møblerte hjem må regne inn jetlag i stikkordslista, og stadig flere amerikanere får realisert sin Europe in a week(end) drøm. Oslo og Norge blir også stadig høyere profilert internasjonalt som reisemål, og dette vil gi en merkbar økning i helårs weekend-turisme også hit. «Økt turisme bidrar til flere arbeidsplasser og økonomisk vekst», sier kommunikasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til Aftenposten, og saken blir i alle media frontet som en gladsak.
An offer you can’t refuse?
Konserndirektør Ole Stouby i Travelmarkets tror endatil at prisene skal videre ned, og Terje Berge i Finn reise forteller at Lufthansa nå har lansert et tilbud til skandinaver der de kan reise tur-retur USA for rett over 2000 kroner. Tilbudet gjelder til seks amerikanske byer fra Oslo. Den nye billetten inkluderer håndbagasje og mat og drikke. Klimaavtrykket på New York-turen er i midlertid 2,2 tonn på turistklasse i følge kalkulatoren til myclimate.no og til Los Angeles eller Las Vegas brenner du av 3,2 tonn, uten mellomlanding. Det er omtrent tre ganger mer enn du sparer på å bytte dieselbilen med en hybrid i ett år.
Dette vil påføre kloden et jetlag det vil være vanskelig å få til å gå overens med Parisavtalens klimamål, der et kutt i de lange flyreisene er et viktig tiltak.
For å nå Parismålene må vi droppe Paristuren.
Det blir med andre ord opp til meg og deg om vi klarer å takke nei, og i stedet dra på fjellet, eller spare til togtur til Bodø – eller Paris.
– Meningsløst at Oslo-New York koster det samme som nattoget til Stavanger
– Vi nordmenn reiser ca 10 ganger så mye med fly som en gjennomsnittlig europeer. Men det er ikke så veldig rart; prisene er jo veldig lave, og speiler ikke miljøkonsekvensene av reisene.
Det sier Anja Bakken Riise i en kommentar til Naturpress, og fortsetter:
– Regjeringen bør komme på banen med tiltak som både kan gjøre flyreisene mer miljøvennlige, det handler om innfasing av ny teknologi og sertifisert biodrivstoff, og samtidig må antallet flyreiser reduseres til et bærekraftig nivå. Da må prisene opp, mens de miljøvennlige reisealternativene må bli rimeligere.
– Det gir ingen mening at en flytur tur-retur Oslo- New York koster det samme som nattog tur-retur Oslo-Stavanger, sier Anja Bakken Riise.
Mer om temaet: Taxfree-avvikling vil gi utslippskutt