Dersom alle skulle hatt samme forbruk som oss nordmenn, ville vi trengt 3,4 jordkloder, skriver Naturvernforbundet og Framtiden i våre hender i denne kronikken. Foto: Pixabay.
- Annonse -

Av Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet og Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender

KRONIKK: Dosent Trond Blindheim tar i en kronikk på NRK Ytring et harmdirrende oppgjør med miljøbevegelsen. Ikke bare har miljøbevegelsen et tvilsomt menneskesyn, om vi skal tro Kjell Ingolf Ropstad, men nå er det alenemødre og fattige vi vil til livs. Vår skepsis til handelsfesten «Black Friday» tyder visst på forakt for lavtlønnede. Dosent Blindheim vet derimot bedre. Han anfører nærmest at «Black Friday» et eneste stort veldedighets- og fordelingstiltak for landets fattige og vanskeligstilte, ledet an av landets børsnoterte selskap, skriver Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender, og Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet, i denne kronikken.

Problemet med intense markedsføringer som Black Friday er ikke at de som trenger ting skaffer seg det til en lav pris, men at mange blir overbevist om å kjøpe noe de ikke trenger eller kommer til å bruke. Dette er problematisk både for kjøperen og miljøet.

Mange aktører i handelsstanden ønsker ikke konsept som «Black Friday», men er presset av pålegg fra kjøpesentre og stadig økende konkurranse fra nettbutikker. I fjor ble for eksempel Black Friday en katastrofe for sportskjeden XXL med et tap på 40 millioner, og for mange butikker går dagen hardt utover allerede pressede marginer.

Black Friday, Black Week, Cyber Monday, Blue Monday, Green Monday, Mid Season, Halloween, Back to School, Singles’ Day, Valentinsdag, påskesalg, vårsalg, høstsalg og førjulssalg.Salgsmaratonet har utviklet seg til å bli en vill bonanza av kjøpefester, året rundt. Slike salg bidrar til å øke det allerede enormt høye forbruket i Norge.

Dersom alle skulle hatt samme forbruk som oss nordmenn, ville vi trengt 3,4 jordkloder. Det har vi ikke. Det høye forbruket vårt har enorme konsekvenser for planeten og for vilkårene for dem som produserer de billige varene. Hvis forbruket vårt skal komme på et nivå som planeten tåler, må v vi redusere det.

Vi kjøper enorme mengder ting vi ikke trenger. Ved å heller leie, dele, låne eller kjøpe brukt, kan vi ofte få tilgang til ting med både bedre kvalitet og til en rimelig penge enn ved å kjøpe nytt. De siste årene har vi sett at stadig flere handler brukt, og det er som regel et fullgodt alternativ til å handle nye ting.

Dosenten påstår i sin kronikk, uten belegg, at «de grønne godhetsapostler» mener at folk skal føle «Black Friday-skam». Vi ønsker å applaudere Blindheim med årets nyord, men kan forsikre om at begrepet er ukjent for oss. Vi mener tvert imot at det ikke er noe negativt å skaffe seg noe på salg, så lenge det er noe man trenger. Samtidig oppfordrer vi folk til å sjekke om det er mulig å få tak varene man trenger brukt, til en langt rimeligere pris. Det er bra business både for deg og kloden.

Det er mye som er bekmørkt med «Black Friday», og dermed er navnet dekkende. Handelsstanden forventer at vi skal svi av intet mindre enn 3,8 milliarder kroner, på én dag. Mye av dette dreier seg om helt unødvendige kjøp, som vi kunne klart oss uten.

Folks personlige forbruk er en avgjørende faktor i å løse verdens miljøproblemer. Å utvise nøkternhet i møte med salgsbonanzaen handler slettes ikke om skam eller moral, men om å være bevisst sitt eget forbruk. Da er en naturlig plass å starte å gå en ekstra runde med seg selv på «Black Friday», før man slår til på dagens syvende supertilbud.


Denne kronikken ble først publisert på hjemmesidene til Naturvernforbundet og er gjengitt med tillatelse.

- Annonse -