Trolig ble det satt omsetningsrekord på årets Black Friday-kampanje, men folk begynner å bli mer skeptiske til stuntet. Og det er kvinner som ønsker mer bærekraftig handel.
Med kort som betalingsmiddel ble det handlet for 1,9 % mer i år enn i fjor på Black Friday, viser en oversikt fra interesseorganisasjonen Virke.
Men hver andre nordmann mener nå at Black Friday stimulerer til et unødvendig høyt forbruk. Dette fremgår av en fersk undersøkelse gjort av Opinion på oppdrag fra pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt.no.
– Svarene i undersøkelsen avdekker en betydelig økt forbrukerbevissthet, og samtidig økende skepsis til Black Friday som forbruksdrivende fenomen, sier daglig leder Are Vittersø i Prisjakt.no.
Julehandelen kan bli mindre
– Likevel klarte åpenbart ikke denne økte miljøbevisstheten å demme opp for kjøpefesten under årets Black Week. Men spørsmålet er om vi heller kommer til å se at den tradisjonelle julehandelen i stedet vil flate ut, siden Black Friday i år falt en uke senere enn i fjor, og dermed kolliderer med juleshoppingen, sier Vittersø.
Miljøhensyn og bærekraft er på vei opp
I undersøkelsen svarer over halvparten – 51 prosent – at Black Friday driver opp forbruket unødig. Enda flere – 57 prosent – oppgir at storsamfunnets fokus på miljø og bærekraft har gjort dem mer bevisst på hva eller hvor mye de handler, sammenlignet med tidligere.
Dette betyr for eksempel at 31 prosent generelt kjøper færre ting, 28 prosent handler mindre på impuls, eller i større grad det de trenger, og seks prosent undersøker i større grad hvor og hvordan varene er produsert.
– Samfunnets fokus på bærekraft, etikk, samfunnsansvar, og miljøhensyn er kraftig økende, og denne undersøkelsen viser tydelig at fokuset fremover vil få stadig større effekt på folks handlemønster og lommebok, sier Vittersø.
– Unge kvinner går foran i trendskapingen
Det viser seg at det er spesielt kvinner i aldersgruppen 30-39 år, bosatt i Oslo, som i langt større grad enn andre nå handler annerledes enn før.
– Dette er en befolkningsgruppe som ofte går foran der trender skapes, i så vel forbrukerspørsmål, som i temaer rundt natur og miljø. Derfor er det all grunn til på anta at denne bevisstheten for bærekraftig handel bare så vidt har startet, og vil bli mye sterkere i årene som kommer, sier Are Vittersø.