Fra protester mot Black Friday i Oslo. Foto: Amanda Iversen Orlich.
- Annonse -

I Trondheim og Oslo fikk en rekke butikker fredag morgen besøk av folk fra Greenpeace som klistret opp plakater på butikkvinduene.

Plakatene hadde påskrevet teksten «Hvis du ikke trenger det, ikke kjøp det», og ble plassert hos butikker som reklamerte med ekstra billige tilbud.

Denne uka er det den såkalte «Black Week», og i dag er det «Black Friday», en dag hvor store deler av handelsstanden kjører med ekstra trykk på markedsføringen for å selge mest mulig. Mange lokker med store rabatter. Flere miljøorganisasjoner protesterer kraftig på jippoen, som de mener bidrar til unødig overforbruk og klimagassutslipp.

Greenpeace Norge var altså en av organisasjonene som forstyrret Black Friday fredag.

Fra en butikkene i Oslo som fikk ekstraplakater satt opp av Greenpeace. Foto: Amanda Iversen Orlich.

– En svart dag for planeten

Her fra en butikk i Trondheim. Foto: Ragnhild Kvist Simonsen.

– Dette gjør vi fordi vi ønsker at folk skal bli oppmerksomme på at overforbruket vårt ødelegger livsgrunnlaget vårt, sier Aud Hegli Nordø, kommunikasjonssjef i Greenpeace Norge.

Det er ventet at nordmenn vil bruke 3,3 milliarder kroner under Black Friday, en økning på 25 prosent sammenlignet med i fjor, og at vi vil bruke over 16 milliarder i løpet av hele uka.

– Black Friday er en svart dag for planeten. Det siste vi trenger midt i en akutt klima- og naturkrise, er mer masseproduksjon og forbruk av nye klær, billige flyturer, plastdingser, elektroniske duppeditter og andre produkter med kort holdbarhet. Produksjonen av billige dingser beslaglegger enorme mengder med vann, naturressurser og landarealer, og arbeiderne jobber ofte under forferdelige forhold, sier Nordø.

- Annonse -

Nordmenns private forbruk er det nest høyeste i Europa, kun slått av Luxembourg, ifølge Greenpeace.

XR sperret for biler i Oslo sentrum

Extinction Rebellion markerte sin protest mot Black Friday ved å blokkere for trafikk ved parkeringshus i Oslo sentrum fredag ettermiddag. I tillegg ble det holdt appeller og framvist bannere ved store kjøpesenter som Steen & Strøm, Oslo City og ved Oslo S.

XR mener profitten fra kjøpefesten i stor grad tilkommer noen av de rikeste i Norge, og at de største kostnadene bæres av mennesker og miljø i fattige land.

– Det er noe alvorlig galt med et system der selskaper bombarderer befolkningen med en enorm strøm av reklame fra alle kanter, ukesvis i forveien, sier Kaja Mainardi (42) fra Oslo i en pressemelding fra XR.

– En endeløs overflod av produkter gjør oss ikke lykkelige. Etterhvert som flere blir bevisst på de negative sidene ved Black Friday, velger flere og flere butikker å ikke delta. Tingene som betyr aller mest for de fleste av oss – rent vann, natur, trygghet, varme, omsorg, frisk luft og et håp for fremtiden – er ikke ting som kan kjøpes, sier Mainardi.

Bilkøer i Oslo sentrum som følge av XR-aksjoner. Foto: Skjermdump, XR-video.

Forbud støttes av stadig flere

I forkant av Black Friday i år ble det gjennomført en landsomfattende spørreundersøkelse blant privatpersoner om deres syn på kjøpestuntet som holdes hver november.

Det viste seg at nesten annenhver nordmann over 18 år støtter et lovforslag om å forby Black Friday. I Sverige har man spurt næringslivet selv, og blant svenske nettbutikker er 61 prosent enige i at et forbud er en god idé, mens over halvparten (51 prosent) mener Black Friday er i ferd med å utspille sin rolle. 78 prosent blant den nettbaserte handelsstanden gir uttrykk for at de føler seg presset til å delta på kjøpefesten.

Siste året med Black Friday?

Fra betalingstjenesten Vipps kommer det signaler som peker i retning av at tiden renner ut for Black Friday, selv om det fortsatt er årets mest populære handledag.

Kommersiell leder Vegar Heir i Vipps mener å se endringer i folks handlemønster som tilsier at 2021 kan vise seg å bli siste år med Black Friday som fenomen. Han mener det er flere grunner til at Black Friday har svekket seg som fenomen til fordel for Black Week, og hvorfor mange av oss heller handler på en av ukedagene forut for fredagen.

Først og fremst tror han det handler om økt oppmerksomhet rundt bærekraft og at færre virksomheter pusher Black Friday-tilbud like hardt som tidligere.

– I år har vi dessuten blitt oppfordret til å starte julehandelen tidligere på grunn av utfordringer med tilgang til varer og frakt. Dernest har mange flere fysiske butikker tatt i bruk enkle betalingsløsninger på nett. Mange har nok også utviklet økt prisbevissthet og gjør grundigere research rundt lokketilbud, som igjen reduserer impulskjøp, sier Heir.

Bollestad forsvarer dagen

Mye motstand til tross – det er fortsatt noen som forsvarer kjøpefesten. En av dem er KrF-leder Olaug Bollestad.

– Slutt å fordøm Black Friday-handling! Til deg som er alenemor og har planlagt å kjøpe julegaver i dag: det er selvsagt både greit og fornuftig! Eller til småbarnsfamilien som trenger et nytt kjøleskap og vurderer å benytte seg av et godt tilbud: Selvsagt kan dere gjøre det, sier hun i en pressemelding som siteres av Børsen.


- Annonse -