Fra venstre: Thea Buurskov, lager- og logistikksjef, Jeanette Dyhre Kvisvik, Villoid-gründer og Sofia Bråthen, markedsfører. Foto: Villoid.

– Kall det gjerne Greta-effekten, men vi må gjøre noe med dagens bruk-og kast mentalitet. Å pante klær er egentlig en ”no brainer” når mer enn halvparten av klærne vi kjøper i dag blir hengende ubrukt i skapetsier gründeren i en pressemelding.

Klesindustrien er blitt kjent som en av klimaverstingene. Nordmenn har ifølge SIFO 359 plagg i klesskapet i gjennomsnitt. Å kjøpe et brukt plagg reduserer plaggets klimaavtrykk med 82 %, ifølge Kvisvik og medgründer Jarle Snertingdalen. De viser til tall fra research-selskapet Green Story.

– Nå kan du kvitte deg med klær du ikke lenger bruker, på en bærekraftig måte. Samtidig får du en solid panteverdi tilbake, som kan brukes til å kjøpe både nytt og brukt på Villoid.no, sier Jarle Snertingdalen.

Annonse

En ny rapport som de to refererer til viser at salg av bruktklær øker på nett øker med 35% i året, dobbelt så raskt som salg av nye klær.

– Vi er ikke redde for at bruktsalget skal gå utover salget av nye klær. Vi tror at dette er en vinn-vinn for alle parter. Vi ser at markedet går mot økt fokus på gjenbruk, og vi tror at vi får flere lojale kunder når vi tilrettelegger for dette, sier Dyhre Kvisvik.

– Vi selger nå bruktklær på nett på samme måte som du kjøper nye klær på nett, med samme bilder, bestilling og frakt som for nye klær. Vi er overbevist om at dette vil senke terskelen for å handle brukt for alle, uansett hvor i Norge du bor, sier Dyhre Kvisvik.

Pant klærne på egen dørmatte

Med seg på laget har de Schibsteds nye satsing, SVOSJ, som gjennom logistikkselskapet Helthjem skal sørge for at kundene kan få levert inn klærne sine på enklest mulig vis; fra egen dørmatte.

– Villoids nye panteløsning går rett i kjernen på den sirkulærøkonomien som vi ønsker å bidra til, og vi er derfor glade for å være en støttespiller i dette bærekraftige prosjektet, sier Martin Meiner i Svosj.

Usolgte varer går til Fretex og Frelsesarmeen

– Vi håper å få inn mye varer fremover og vi ønsker å donere bruktklær og overskuddsvarer som ikke blir solgt, til Fretex, sier Dyhre Kvisvik.

Hos Fretex blir dette tiltaket satt pris på.

– Fretex gir mennesker nye muligheter i arbeidslivet og jobber for et bedre miljø. Klær som Fretex mottar deles ut via Frelsesarmeens sosiale arbeid og 10 prosent av vår bruktomsetning går til arbeidet for dem som trenger det mest i samfunnet. Alt dette er Villoid.no med på å støtte, sier Kristin Hareide, kjedeleder i Fretex, ifølge pressemeldingen.

Sommeren 2018 lanserte Villoid seg som teknologidrevet nettbutikk og tilbød spesialdesignede kjoler i samarbeid med Pia Tjelta. Butikken selger på nett og med egen app, samt fra sitt showroom på Fornebu utenfor Oslo.

Omsetningen i 2020 er ventet å passere 40 millioner kroner.