En jernbanetunnel på det gamle Kronstadsporet mellom Fløen og Kronstad i Bergen skal bli ny gang- og sykkeltunnel.
Tunnelen har vært brukt til godstrafikk, og utbedringen til gang- og sykkeltunnel skjer i forbindelse med arbeidet med Bybanen. Det skal også etableres en ny inntrekkstunnel for Bane NOR.
Det er Multiconsult, selskapet som har fått prosjekteringskontrakten, som opplyser dette i en pressemelding. Vestland fylkeskommune og Bybanen i Bergen står for tildelingen.
– Dette er et spennende og utfordrende oppdrag for oss, og vi ser frem til å bidra til å gjøre om jernbanetunnelen til en ny gang- og sykkeltunnel som vil gjøre det enklere å komme seg frem. Nå gleder vi oss over tildelingen og ser frem til å starte prosjektet, sier oppdragsleder i Multiconsult, Christian Frank.
Tunnelen er forventet ferdigstilt som gang – og sykkeltunnel i 2022/23 sammen med ferdigstillelsen av Bybanen til Fyllingsdalen. Prosjektet blir beskrevet som utfordrende med blant annet løsmassetunnel, inntrekkstunnel, vernet gravplass og rehabilitering av vernet steinportal.
Arbeidet skal utføres med Amberg Norge AS som underleverandør og kontraktssummen for arbeidet er i overkant av 29 millioner kroner. Prosjekteringen utføres i 2020 og starter omgående etter kontraktsigneringen som ble foretatt 6. mars. I tillegg skal Multiconsult følge opp prosjektet i løpet av byggetiden i 2021-2022, blir det opplyst.
Forslag til oppgradering for sykkel også fra Minde Allé
En annen veistrekning i Bergen som nå kan bli oppgradert for syklister er fra Minde Allé til Fabrikkgaten. Strekningen er på 1,2 kilometer, og Byrådet anbefalte nylig et planforslag om å utvide til sykkelvei med fortau. Saken skal til behandling i bystyret.
– Sykkel er noe av det beste påfunnet noensinne: Den er bra for klima, lager lite støy, er bra for folkehelsen og tar lite plass. Dette skal etableres som en del av en hovedrute for sykkel med fortau sentralt og gjennomgående fra nord til sør i området, og jeg håper flere vil bruke sykkel med dette tiltaket, sier byråd Thor Haakon Bakke (MDG) i et innlegg på sidene til kommunen.
I dag blir området brukt til sykkelvei og privat og offentlig kjørevei. Planforslaget omfatter en delstrekning av hovudruten for sykkel som skal ferdigstilles samtidig med Bybanen på Mindemyren, og sikrer en sammenhengende gang- og sykkelvei.
Ferdig bygget vil det være etablert et samlet tilbud til gående og syklende på Mindemyren med en hovedrute, i tillegg til en bydelsrute langs Kanalveien og øst-vest forbindelser i området.
Den midlertidige sykkelveien som ble etablert i 2018, skal være åpen fram til nytt tilbud blir etablert, men deler av den vil bli flyttet og lagt om underveis når utbyggingen av Bybanen og etablering av nødvendig infrastruktur krever det, heter det i meldingen fra kommunen.