Tror koronasmitten vil få flere til å sykle til jobb

Kortere vintersesonger bidrar til at flere tar fram sykkelen tidligere. I år kan koronaviruset gjøre det enda mer aktuelt å sykle.

531
SYKKELVENNLIG: Oslo kemnerkontor er en av arbeidsplassene som har tilrettelagt for at de ansatte kan sykle til jobben - med blant annet egen sone for vasking av sykkel. Foto: Kjetil Hasselgård/Syklistenes Landsforening.

Tidlig vår og frykt for koronasmitte gjør det mer attraktivt enn noensinne å velge sykkelen til jobb, mener Norsk Friluftsliv og Syklistenes Landsforening.

– Arbeidsgivere bør kjappe seg og tilrettelegge for mer sykling, oppfordrer organisasjonen i en melding i dag.

De to organisasjonene mener at mange steder i landet kan man nå ta i bruk sykkelen tidligere om våren på grunn av kortere vintersesonger. Kombinert med tiltak for å hindre koronaviruset, vil dette, ifølge Norsk Friluftsliv, føre til at flere vil forsøke å unngå offentlig transport og velge alternative fremkomstmidler, som gang og sykkel.

Ber arbeidsgivere satse på trygg sykkelparkering og klestørk

Annonse

– Ikke alle kan ha hjemmekontor. Mange er nå opptatt av å begrense antall situasjoner der man har nærkontakt med andre mennesker, og for flere er sykkel et godt og attraktivt alternativ Da er det også viktig at arbeidsplassen tilrettelegger for det, og oppfordrer til det, sier Lasse Heimdal, som er generalsekretær i Norsk Friluftsliv, i meldingen.

Trygg sykkelparkering og et sted å tørke våte klær er blant tiltakene Norsk Friluftsliv og Syklistenes Landsforening mener arbeidsgivere bør kunne tilby de ansatte nå.

– Det å vite at sykkelen din står trygt og at klærne dine kan tørke uten å være til sjenanse for kollegaer, er for mange viktige forutsetninger for å velge sykkel. Med den riktige tilretteleggingen kan arbeidsplasser motivere flere ansatte til å velge å starte dagen på to hjul, sier Mata Eri, prosjektmedarbeider for Sykkelvennlig arbeidsplass i Syklistenes Landsforening.

Sykkelvennlig arbeidsplass er en sertifiseringsordning eid og driftet av Syklistenes Landsforening. Her kan arbeidsplasser få den hjelpen de trenger for å tilrettelegge for at deres ansatte velger sykkelen til jobb.

Langt unna sykkelandelmålene

Regjeringen har som mål at 20 prosent av alle reiser i byene skal foregå med sykkel innen 2023. Denne målsetningen er man et stykke unna pr i dag.

I april i fjor var Trondheim best av storbyene, med en sykkelandel på 10 prosent. Deretter fulgte Stavanger (9), Kristiansand (8), Oslo (7) og Bergen (3). Siden 2009 har Trondheim økt fra drøyt 30 000 til over 50 000 daglige sykkelturer i snitt.