Norge er fortsatt elbillandet framfor noen, og hittil i år har halvparten av de nye bilene som er solgt, vært elbiler. Men bildet er ikke entydig.
Ifølge en ny landsundersøkelse som NAF har fått gjort via InFact, er det mindre oppslutning om at den neste bilen de kjøper skal være elektrisk drevet. Gruppen som har bestemt seg for elbil er stabil, men det er ikke mer enn det.
– Andelen som skal ha elbil som sin neste bil holder seg på 35 prosent. Det er overraskende at ikke flere svarer bekreftende i år, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, i en pressemelding.
Den svekkede interessen kommer til syne i gruppen som oppgir at de ikke skal ha elbil (29 %). Innenfor den gruppen har de som er aller mest negative til elbil økt fra 12 prosent i 2019 til 22 prosent i 2020.
– Dette kan bli en utfordring for myndighetene, som har vedtatt et mål om at alle nye biler skal være nullutslippsbiler i 2025, sier Sødal. – De siste bilkjøperne kan bli vanskelige å nå, sier Sødal.
Vil ha bedre ladeinfrastruktur og forlenging av elbilfordelene
Undersøkelsen viser at rundt en tredel er likegyldige eller i tvil om elbil. Sødal tror at myndighetene må gjøre to ting om de ønsker å få flere til å velge elektrisk:
– Det ene er å ikke kutte i avgiftsfordelene for elbiler for tidlig. Elbiler har verken moms eller engangsavgift, forklarer Sødal. – Mange av de som skaffet seg elbil først er de med god råd. Å innføre 25 prosent moms på elbil vil gjøre at de som vurderer elbil nå vil få en ekstraregning som andre ikke har fått, sier han.
– Det andre er å få opp en ladeinfrastruktur som står i sammenheng med bilparken. Vi har sett at elbilparken vokser raskere enn det ladeinfrastrukturen gjør, både i antall ladere og i hvor sterke de er. Mange av de nye bilene kan lade på høy effekt. Mange opplever ladekø og ladere som ikke virker. Derfor trenger vi både flere og sterkere hurtigladere, sier Sødal.
Flere med lavere inntekt kjøper elbil
Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening mener imidlertid at den norske elbilpolitikken virker. Bakgrunnen er at den prosentvise veksten i elbilandelen blant nye personbiler er størst blant de som har lav eller middels inntekt, ifølge tall fra SSB.
– Ser vi på de med lavere inntekt, øker elbilandelen fra 2018 til 2019 mer enn det gjør for de med høyere inntekt, uttaler Bu til Elbil24.
Elbilandelen har økt med 32 prosent fra 2018 til 2019 for de med lavest inntekt, viser beregninger foretatt av Norsk elbilforening.