Agder Energi og Bjørn Rune Gjelstens NOAH AS er to industrielle partnere som nå starter Morrow Batteries, etter et opprinnelig initiativ fra Frederic Hauge og Miljøstiftelsen Bellona.
– Batteriproduksjon vil i løpet av kort tid vokse til å bli en ny global storindustri. Norge har et dobbelt konkurransefortrinn fordi vi allerede har prosessindustri i verdensklasse og fordi vi har tilgang til ren energi og sterke forskningsmiljøer. Dette gir mening både som investering og som bidrag til utvikling av klimavennlig teknologi, sier investor Bjørn Rune Gjelsten.
Bellona har jobbet med teknologien og utvikling av selskapet siden 2015, og blir med videre med en mindre eierandel i selskapet, blir det opplyst i en pressemelding. Det nye norske selskapet skal forsyne Europa med neste generasjons bærekraftige batterier, heter det.
Den kraftige veksten i det internasjonale elbilmarkedet, og dermed batterimarkedet ligger til grunn for satsingen. Det vises til at bare hittil i år har elbilsalsget økt med 90 prosent i de største europeiske landene. Etableringen av prosjektet støttes av NHO.
– Batteriproduksjon kan skape nye, grønne arbeidsplasser og flere eksportbein å stå på for norsk økonomi. Det trenger vi nå, sier administrerende direktør i NHO Ole Erik Almlid.
Antyder 10 000 arbeidsplasser
SINTEF, Innovasjon Norge, Eydeklyngen og råmaterialleverandører er blant samarbeidspartnerne som allerede er inne i prosjektet. Beliggenhet nær kontinentet, god tilgang på råmaterialer og overskudd av fornybar energi gjør at Agder peker seg ut som et velegnet sted for bærekraftig batteriproduksjon, heter det i meldingen fra Bellona.
– Morrows mål er å utvikle en ny, grønn storindustri. Dersom Norge klarer å ta 2,5 prosent av det europeiske battericellemarkedet, vil det ifølge SINTEF gi rundt 10.000 nye arbeidsplasser. Vannkraften har vært avgjørende for utviklingen av norsk industri. Nå kan vår fornybare energi være sentral i et nytt kapittel i norsk industrihistorie, sier konsernsjef Steffen Syvertsen i Agder Energi.
Frederic Hauge: – Fem års blodslit
Morrow Batteries skal bygge forskningssenter og produksjonsanlegg for å forsyne raskt voksende markeder for batterier med både dagens og morgendagens teknologi.
– Fem års blodslit har gjort denne teknologien investerbar. Vi har utviklet patenter, samlet kompetanse og hentet kapital. Dette har dannet grunnlag for et potensielt nytt industrieventyr med enormt verdiskapings-, sysselsettings- og eksportpotensial, sier Frederic Hauge, stifter av Bellona og nøkkelperson i arbeidet med utvikling av prosjektet.
Starter konvensjonelt, mens svovelbasert teknologi utvikles
Terje Andersen er administrerende direktør i Morrow Batteries. Han opplyser til Naturpress at i prosjektet arbeides det etter to spor.
– Det ene er at vi jobber med å utvikle morgendagens batteriteknologi basert på svovel. Vi er allerede på et såkalt nivå 4 i dette, med godkjent testing i Tyskland bak oss. Det andre sporet er at vi starter fabrikk på Sørlandet med eksisterende batteriteknologi. Vi skiller oss ut i denne måten å jobbe på.
Dette innebærer at de første batteriene som kommer fra Morrow baseres på bruk av blant annet kobolt. Andersen understreker at samarbeidspartnerne og leverandørene Elkem og Glencore har sporbare og sikre verdikjeder.
– Hvor lenge ser du for deg at dere er i «spor 2»?
– Det er blant annet avhengig av kundene, som typisk jobber i 5-års horisonter. Men vi regner med å kunne levere svovelbaserte batterier i løpet av 3 til 4 år. Vi tror ikke vi ligger langt bak Tesla – som vi ser opp til – når det gjelder svovelbaserte batterier, og vi registrerer nå at de for tredje gang varsler om utsettelse.
– Batteriene er for dyre i dag
Kostnaden på batteriet er avgjørende faktor i framtidig batteriteknologi, mener Terje Andersen.
– Det er altfor dyrt i dag, hvor batterikostnaden ligger på mellom 25 og 30 prosent av bilens utsalgspris. Den må komme i alle fall under 15 prosent. Kostnadene henger sammen med bruken av metaller, noe det er minimalt av i vår teknologi. Vi har knekt mange koder, sier Andersen.
Batterieteknologi fra Morrow avgrenses ikke til bruk i biler.
– Vi jobber i retning av både land, sjø og luft. Det betyr at vi ser for oss at våre batterier på sikt kan stå i skip og fly også, sier Andersen, som understreker viktigheten av at Europa selv kan sørge for å produsere batterier til sitt behov, og ikke trenger å være avhengig av produsenter i Asia.
I pressemeldingen vises det til at en stor del av alle elbilbatterier som benyttes ved europeiske bilfabrikker, produseres i Kina, Japan og Korea, som oftest på forurensende kullkraft.
Lokaliseringen av fabrikken på Sørlandet gjenstår å få på plass. Støleheia, Lista, Eydehavn, Tvedestrand og Froland, er nevnt som aktuelle steder.
– Vi utreder konkret 4 steder, og har registrert relativ positiv respons. Men vi ser lokaliseringsutfordringer også, sier Terje Andersen.
FIVH: – Gledelig
Researcher Sigurd Jorde i Framtiden i våre hender beskriver dagens industrielle nyhet fra Bellona og deres partnere som gledelig.
– Dette er bra! Vi trenger en rask overgang fra fossildrevne til elektriske transportmidler, og det er viktig å få opp arbeidsplasser i grønn og fornybar sektor. Vårt innspill er at man for det første klarer å gjøre batteriproduksjonen i Norge mest mulig sirkulær. Grønt blir ikke grønt før man trer inn i en sirkulærøkonomi, så vi er nysgjerrige på om man tar inn resirkulérbart materiale.
– Det andre vi mener er viktig er at det er full kontroll på leverandørkjedene. Batterier har fått et dårlig rykte på grunn av barnearbeid og korrupsjon i DR Kongo. Vi håper nye produsenter kan garantere for gode miljø- og sosiale forhold i gruveutvinning. Det mange ikke vet er at det produseres kobolt også i Norge, sier Jorde til Naturpress.