– Det er fantastisk å se den kraftige passasjerveksten. Det viser at satsingen på jernbane gir resultater, sier Bjørn Kristiansen, konserndirektør for Kunde og trafikk i Bane NOR.
80 millioner med togreisende i 2019 i Norge er ny rekord, og følger en sterk vekst siden 2012, da 62 millioner tok toget. Tallene kommer fra SSB.
Gjøvikbanen, Jærbanen og Vestfoldbanen er blant banene med størst vekst, opplyser Bane NOR i en pressemelding. Organisasjonen peker på de siste årenes jernbaneutbygging og utbedring av flaskehalser, med muligheter for flere tog på linjene, som årsaker til veksten.
– Ser fram til ytterligere vekst
– På enkelte linjer er det nå kun få minutter mellom hver avgang, slik som i Stavanger- og Oslo-området. Flere avganger og kortere reisetid gjør det mulig for flere å velge toget og se fordelen av å bruke tog i stedet for bil. Vi ser frem til ytterligere vekst etter hvert som nye banestrekninger blir ferdigbygget de neste årene, sier Bjørn Kristiansen.
På få år har antall passasjerer på InterCity-togene på Vestfoldbanen og Drammenbanen (Skien-Drammen-Oslo) blitt nær tredoblet. Økningen fra Drammen, Asker og Sandvika inn til Oslo er stor, men i takt med at Vestfoldbanen bygges ut og moderne dobbeltspor tas i bruk, øker passasjertilstrømningen også i Vestfold og Telemark.
«Stavanger-områdets metro»
Jærbanen er en strekning med stor vekst, og er av Bane NOR kalt «Stavanger-områdets metro». Jærbanen er det nest største togmarkedet i Norge, etter lokaltrafikken i Oslo-området. Nesten to millioner flere passasjerer tok Jærbanen i 2019 sammenlignet med 2012, totalt fem milloner passasjerer. En forklaring på den sterke veksten er at det i og mellom byene Egersund, Bryne, Sandnes og Stavanger ligger tett med boligområder og arbeidsplasser nær jernbanestasjonene. Det har vært stor byutviklingsaktivitet på disse knutepunktene og et takstsamarbeid med kollektivtrafikkselskapet til Rogaland fylkeskommune, anfører Bane NOR.
Gjøvikbanen har doblet passasjertallene på sju år. Her er det stor innpendling til Oslo fra Hadeland og Nittedal, men det er også mange reisende til og fra industribyene Gjøvik og Raufoss.
Ny tellemetode – trakk sammenligningen til 2012
Passasjertallene er hentet fra Statistisk sentralbyrås jernbanestatistikk publisert juni 2020. Bane NOR skriver avslutningsvis at Statistisk sentralbyrå endret metoden for telling av passasjerer i 2019, og at det derfor er vanskelig å slå fast om alle endringer pr banestrekning fra 2018 til 2019 er reelle eller skyldes endring i tellemetode. Bane NOR ble gjort oppmerksom på dette etter at denne pressemeldingen ble skrevet.
«Vi har derfor gjort endringer i den. Endringene består i å sammenligne de nye tallene med tallene for 2012. Det gir en tryggere tendens», skriver Bane NOR.
Kilde: Bane NOR