Cruiseskipet Carnival Fantasy, som skal hugges i Tyrkia under kontrollerte former. Foto: Skjermdump / video stillbilde, NBC15.

Det er cruiseskipene Carnival Fantasy og Carnival Inspiration som denne uka ble sendt på land.

– Det er en stor seier at vi gjennom vårt samarbeid med Carnival har klart å finne en god løsning i Tyrkia. At en internasjonal aktør av Carnivals kaliber tar denne typen etiske valg håper jeg vil bidra til å sette en etterlengtet presedens i bransjen, uttaler Sigurd Enge, fagansvarlig for shipping i Miljøstiftelsen Bellona.

I en post på organisasjonens nettsider forklarer Bellona at de gjennom to tiår har jobbet med å avskaffe den såkalte beachingvirksomheten og med å få norske og internasjonale redere til å velge verft som hugger opp skipene med minst mulig skade på miljø og mennesker.

– Det er alt for mange redere, også norske, som utelukkende går etter pengene og unndrar seg ansvaret for de store lokale skadene de påfører naturen og arbeiderne på strendene i India, Pakistan og Bangladesh, sier Enge.

Annonse

Bildet under viser en skipskirkegård.

Skipskirkegård, sted ukjent. Foto: YouTube-video, stillbilde, TalkWidTech.

«Ledende partner»

Rederiet Carnival Corporation omtaler samarbeidet med Bellona i sin pressemelding, og kaller dem for en «ledende partner innen NGO Shipbreaking Platform. Også gjenbruksselskapet Sea2Cradle har deltatt i prosessen, og sammen med Bellona har de identifisert de beste løsningene i verden på dette feltet, skriver Carnival Corp., som bekjenner seg til en cruiseindustri som bygger på bærekraft.

Forholdene i Tyrkia er under kontroll, i motsetning til Sør-Asia

Problemet med hugging på strender i Sør-Asia er at man ikke har kontroll på utslipp av olje, kjemikalier og andre miljøfarlige stoffer. Dette ender derfor opp i naturen og havet, skriver Bellona. Samtidig er arbeidsforholdene på strendene uverdige, med hyppige arbeids- og dødsulykker, bemerker organisasjonen, som beskriver håndteringen i Tyrkia slik:

«I Tyrkia kjøres skipene opp på land og håndteres på et fast dekke hvor man samler opp vesken som kommer fra skipene under huggeprosessen.  Tyrkia har forsvarlig avfallshåndtering som gjør at miljøfarlige komponenter ikke forurenser omgivelsene etter at de er tatt ut av skipet. Til forskjell fra under beachingpraksisen, hvor fallende strukturer under kutting forårsaker utallige ulykker og dødsfall, bruker man i Tyrkia kraner som fjerner denne risikoen og sikrer arbeidsforholdene til verftsarbeiderne.»

Carnival Fantasy er et cruiseskip med en viss legendestatus, og beslutningen om å skrote skipet får oppmerksomhet i en del internasjonale medier. Ikke alle er opptatt av miljøaspektet:

» … en trist avslutning for et skip som på mange måter har vært et ikon for den første tiden i moderne cruiseindustri. Hun endte opp på land sammen med de tidligere Royal Caribbean-skipene «Sovereign» og «Monarch», som sist hadde Pullmanturs som operatør», skriver MarineLog.

Twitter-profilen Ade @insta_it får en rad med oppsluttende kommentarer på at skrotingen av Carnival Fantasy bare er trist og «sjokkerende»:

Beskjed til norske redere: «Bruk verft med anstendige arbeidsforhold og kontroll på utslipp»

Bellona benytter anledningen til å rette pekefingeren mot norske rederier, og ber dem om å slutte med å dumpe skipene sine på strendene i Sør-Asia. I stedet oppfordres de til å bruke verft som har anstendige arbeidsforhold og kontroll på utslipp og avfall fra avhendingen av skipene.

– Carnival viser stort lederskap som illustrerer at bærekraftig drift ikke bare er ord for deres festtaler, men aktive valg de tar. Ja, man får mindre betalt for stålet i Tyrkia enn i India fordi de tyrkiske verftene har investert i moderne industrianlegg og fordi de betaler arbeiderne anstendig lønn. Det er en pris Carnival betaler og bransjen burde følge deres eksempel, sier Sigurd Enge i Bellona.