I november i fjor inngikk DB Schenker og Volvo Norge en intensjonsavtale om kjøp av flere store elektriske lastebiler – de første serieproduserte i sitt slag. Denne uka ble den første bilen levert.
Statsminister Erna Solberg deltok på markeringen på Filipstadkaia i Oslo onsdag, hvor den første lastebilen formelt ble overlevert. Det er bestilt totalt elleve stykker.
Også Schenkers konsernsjef Jochen Thewes fra Tyskland var til stede.
Det er en Volvo FL Electric, med rekkevidde på ca. 170 kilometer, som Schenker kjøper.
Egenvekten på bilen er 11,1 tonn og nyttelasten er 5,6 tonn. Elmotoren i bilen har en maks effekt på 270 hestekrefter, og og fire batteripakker leverer til sammen 200 kWh. Bilen skal brukes i Oslo sentrum til distribusjonskjøring.
– Milepæl
Da intensjonsavtalen mellom Schenker og Volvo ble undertegnet på fjorårets Zerokonferanse, kalte Christine Holtan Bøgh i Zero det for en milepæl for utslippsfri transport i Norge.
– Endelig kommer en av de store lastebilprodusentene i gang med serieproduksjon av store elektriske kjøretøy for bydistribusjon. Samtidig baner det vei for produksjon og utrulling av tyngre utslippsfrie lastebiler og trekkvogner, som samlet vil bidra til store utslippskutt i tungtransporten, sa Bøgh den gangen.
Sverige aller først ut
Det var i Sverige selve debuten skjedde tidligere i år, for den serieproduserte ellastebilen fra Volvo Trucks. 19. februar overleverte fabrikken sine aller to første helelektriske lastebiler – en renovasjonsbil og en distribusjonsbil – til avfalls- og gjenvinningsbedriften Renova, samt logistikkselskapet DB Schenker og samarbeidspartner, transportselskapet TGM. Begge de elektriske lastebilene ble satt i ordinær trafikk i Volvos hjemby Gøteborg.
Kilder: Schenker, AT, Volvo