Omstendighetene var nokså optimale, i alle fall mye bedre enn kuperte veier i en norsk vinter.
Men rekord er rekord, i dette tilfelle «personlig rekord» for merket Hyundai. Kjøringen skjedde på racingbanen Lausitzring i Tyskland, og det var modellen Kona Electric, en SUV-modell, som stod for prestasjonen. Tre serieproduserte biler av denne typen klarte over 1 000 kilometer kjøring uten ny lading av batteriet, opplyser Hyundai i en pressemelding.
Lav fart, i sommervarme
Ettersom testens formål var å maksimere rekkevidden, kjørte alle lagene uten multimediafunksjoner og klimaanlegg aktivert. Utetemperaturen lå i snitt på 29 grader.
Dessuten var hastigheten lav. Gjennomsnittet for de tre lagene lå mellom 29 km/t og 31 km/t, og var ment å simulere snitthastigheten i tyske sentrumskjerner, inkludert 30-soner, trafikk, og stopp ved kryss.
Oppgitt rekkevidde: 484 km
Testen ble foretatt av tre team, hvorav det ene teamet bestod av journalister fra det tyske bilmagasinet Auto Bild. De to andre teamene var henholdsvis et med teknikere fra Hyundai Motor Deutschland, og et med representanter fra Hyundais PR- og produktavdeling. Alle tre lagene kjørte over 100 mil på én lading.
Testbilene kom rett fra serieproduksjon, og stod på fabrikkinnstillinger. Bilene har en oppgitt WLTP-rekkevidde på 484 kilometer.
Kjørte 2 mil i skilpaddemodus
Før testkjøringene, som varte i tre dager, ble manipulasjonsmuligheter eliminert av det tyske testorganet Dekra, blant annet ved at bilenes diagnostikkporter ble forseglet.
Først på ettermiddagen tredje testdag kom første varsel om lav batteristatus. Med under 8 prosent igjen på batteriet oppfordret bilenes kjørekomputere til lading. Ved tre prosent gikk bilene i såkalt «skilpaddemodus». Likevel kjørte samtlige av testbilene ytterligere 20 kilometer før de stanset, opplyser Hyundai.
Kilde: Hyundai