Salgstallene for nye biler i august, som NAF presenterer, viser at det ble solgt nesten 6 000 nye elbiler, mot 1 000 dieselbiler. Over halvparten av alle solgte nybiler var elektriske.
NAF presser nå på for at lademulighetene i Norge skal bli bedre.
– Nå må Norge få en ladeinfrastruktur som gjenspeiler veksten i antall elbiler, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i bilorganisasjonen.
«Myndighetene har en plan for flere elbiler, men de har ingen god plan for flere ladere»
Fra i fjor har salget av elbiler økt med over 20 prosent, ifølge tallene fra NAF. I august i år ble det solgt 5704 nye elbiler, mot 4 713 i fjor. Det samlede nybilsalget i august gikk ned med om lag 10 prosent fra i fjor, fra 12 000 til litt under 11 000 biler.
Ifølge NAF henger ladeinfrastrukturen i Norge for mye etter utviklingen i bilparken, og Sødal kritiserer myndighetene for situasjonen.
– Vi har sett at elbilveksten er så stor at veksten er større enn veksten i ladere. Myndighetene har en plan for flere elbiler, men de har ingen god plan for flere ladere. Det mener vi er en unnlatelsessynd, og resultatet av dette er et for dårlig dimensjonert ladenettverk, med ladekø, irritasjon og venting som resultater.
Mener det er politikernes ansvar
Sødal peker på at infrastrukturen for elbiler må holde tritt med utviklingen i den elektriske bilparken, og mener det er politikernes ansvar at så skjer:
– Forbrukerne trenger flere ladere, og de trenger sterkere ladere. Nye modeller lader mye raskere enn tidligere års modeller, og dette må hurtigladerne langs veien gjenspeile, sier Nils Sødal i NAF.