Jeanett Bergan, leder for ansvarlige investeringer i KLP. Foto: KLP.

137 investorer, verd nær 20 billioner dollar, oppfordrer sterkt selskaper med høye utslipp til å sette nye utslippsreduksjonsmål og oppnå netto nullutslipp senest i 2050.

Dette går fram av en pressemelding som miljøorganisasjonen CDP (tidligere Carbon Disclosure Project) har sendt ut i dag. CDP kaller dette for den største globale samarbeidskampanjen noensinne, for å få ned klimautslipp.

CDP har koordinert kampanjen.

Yara International, Norsk Hydro, Wallenius Wilhelmsen, Odfjell og Tesla er blant de over 1800 selskapene som nå blir oppfordret til å få ned klimautslippene. De 1800 står for hele 25 prosent av de totale klimagassutslippene globalt, ifølge CDP, som i tillegg opplyser at selskapene har innflytelse over tre ganger dette volumet, gjennom hele verdikjeden.

Investorene ber bedriftene om å sette utslippsmål basert på det såkalte Science Based Targets-initiativet (SBT). Dette gjør det mulig for investorer og selskaper å heve klimaambisjonen, og måle arbeidet på en enhetlig, sammenlignbar måte, ifølge CDP.

– Kampanjen er en mulighet til å engasjere flere selskaper i å sette Science Based Targets (SBTs) og forplikte seg til klimatiltak. I KLP driver vi endringer gjennom å ekskludere kull og oljesand, investere i fornybar energi og aktivt engasjere selskaper om klimaendringer og målsetting. Å sette SBT hjelper ikke bare å nå målene i Paris-avtalen, men det reduserer også klimarisikoen og sikrer fremtidig økonomisk avkastning, sier Jeanett Bergan (bildet), leder for ansvarlige investeringer i KLP.

KLP, DNB og AXA Group er blant de norske selskapene som har skrevet under på kampanjen.

CDP peker på at mer enn tusen selskaper over hele verden setter vitenskapelig baserte mål for utslippskutt. Å redusere verdikjedeutslipp i tråd med klimavitenskap kan øke bedriftens konkurranseevne, bidra til å drive innovasjon, svare på reguleringsjusteringer og øke tilliten blant investorer.

– Dette er et viktig initiativ fra CDP. Å begrense global oppvarming krever kollektiv respons; bedriftens handlinger og investorers mobilisering går hånd i hånd. Ansvarlige investorer vil investere i selskaper som tar klimautfordringene på alvor, sier Jean-Jacques Barbéris, direktør for Institutional and Corporate Clients divisjon og ESG i Amundi.


- Annonse -
Vil du annonsere her?