Jeanett Bergan, leder for ansvarlige investeringer i KLP. Foto: KLP.
- Annonse -

137 investorer, verd nær 20 billioner dollar, oppfordrer sterkt selskaper med høye utslipp til å sette nye utslippsreduksjonsmål og oppnå netto nullutslipp senest i 2050.

Dette går fram av en pressemelding som miljøorganisasjonen CDP (tidligere Carbon Disclosure Project) har sendt ut i dag. CDP kaller dette for den største globale samarbeidskampanjen noensinne, for å få ned klimautslipp.

CDP har koordinert kampanjen.

Yara International, Norsk Hydro, Wallenius Wilhelmsen, Odfjell og Tesla er blant de over 1800 selskapene som nå blir oppfordret til å få ned klimautslippene. De 1800 står for hele 25 prosent av de totale klimagassutslippene globalt, ifølge CDP, som i tillegg opplyser at selskapene har innflytelse over tre ganger dette volumet, gjennom hele verdikjeden.

Investorene ber bedriftene om å sette utslippsmål basert på det såkalte Science Based Targets-initiativet (SBT). Dette gjør det mulig for investorer og selskaper å heve klimaambisjonen, og måle arbeidet på en enhetlig, sammenlignbar måte, ifølge CDP.

– Kampanjen er en mulighet til å engasjere flere selskaper i å sette Science Based Targets (SBTs) og forplikte seg til klimatiltak. I KLP driver vi endringer gjennom å ekskludere kull og oljesand, investere i fornybar energi og aktivt engasjere selskaper om klimaendringer og målsetting. Å sette SBT hjelper ikke bare å nå målene i Paris-avtalen, men det reduserer også klimarisikoen og sikrer fremtidig økonomisk avkastning, sier Jeanett Bergan (bildet), leder for ansvarlige investeringer i KLP.

KLP, DNB og AXA Group er blant de norske selskapene som har skrevet under på kampanjen.

- Annonse -

CDP peker på at mer enn tusen selskaper over hele verden setter vitenskapelig baserte mål for utslippskutt. Å redusere verdikjedeutslipp i tråd med klimavitenskap kan øke bedriftens konkurranseevne, bidra til å drive innovasjon, svare på reguleringsjusteringer og øke tilliten blant investorer.

– Dette er et viktig initiativ fra CDP. Å begrense global oppvarming krever kollektiv respons; bedriftens handlinger og investorers mobilisering går hånd i hånd. Ansvarlige investorer vil investere i selskaper som tar klimautfordringene på alvor, sier Jean-Jacques Barbéris, direktør for Institutional and Corporate Clients divisjon og ESG i Amundi.


- Annonse -