
I oktober endte elbilandelen i nybilsalget på 60,8 prosent. Så langt i år ligger elbilandelen på 51,7 prosent.
– Fantastisk å sparke i gang feiringen av Norsk elbilforenings 25-årsjubileum når 6 av 10 velger elbil for andre måned på rad, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
I privatmarkedet er elbilandelen på 77,5 prosent for oktober, mens i leasing- og firmabilmarkedet er den på 41,1 prosent.
Dette er de fem mest solgte elbilmodellene i oktober i Norge:
- Volkswagen ID3 (2 475 solgte biler)
- Toyota Rav4 (hybrid) (706)
- MG ZD (586)
- Nissan Leaf (579)
- Hyundai Kona electric (520)
Oslo har høyest elbilandel i landet, 70 %, mens Troms og Finnmark ligger lavest med 46 %.
Over 80 000 medlemmer
25-årsjubileet til Norsk Elbilforening skjer i en tid med mye debatt om den videre elbilsatsingen i Norge, og hvordan Norge skal klare å nå Stortingets mål om 100 prosent utslippsfritt nybilsalg i 2025, bemerker foreningen i pressemeldingen som er sendt ut. Foreningen har nå over 80 000 medlemmer.
– Vi blir nok ikke arbeidsledige med det første. Nå blir det viktig å beholde differansen mellom elbiler og fossile biler både i innkjøp og bruk. Nøkkelen til elbilrevolusjonen ligger i at det lønner seg å ta miljøvennlige valg og det må ikke politikerne glemme, sier Christina Bu.
– Nå kommer de elektriske firehjulstrekkerne
Hun mener det er viktig at politikerne holder fast på hva som er målet bak elbilpolitikken i de mange debattene som kommer i årene framover.
– Overgangen til elbiler er det viktigste tiltaket for å få ned klimagassutslippene fra veitrafikken. Nå kommer elbilene med firhjulstrekk, god plass og lang rekkevidde. Det trenger mange, og derfor vil elbilsalget i typiske distriktsfylker øke. Nå må hele Norge få være med på elbilsatsingen, uten at politikerne gjør det vanskeligere å ta grønne valg, sier Christina Bu.
Norsk elbilforening ferske jubileumsbok «Et norsk eventyr» er på vei fra trykkeriet i disse dager. Den er skrevet av tidligere sjefsredaktør Helge Simonnes og tar for seg foreningens og elbilens 25-årige historie i Norge.