Det polske lavprisselskapet Wizz Air gikk på en solid åpningssmell i Norge da deres toppsjef József Váradi under lanseringen av satsingen tidligere i høst, gjorde det klart at de ikke kommer til å inngå tariffavtaler med fagforeninger.
Om flyselskapet klarer å snu stemningen i Norge ved å innføre klimakompensasjon, gjenstår å se, men det skjer i alle fall nå.
Erklæringen om organisasjonsnekt avfødte skarpe reaksjoner fra norske arbeidstakerorganisasjoner og fra politikere langs hele fargeskalaen. Også statsminister Erna Solberg har varslet at hun støtter en boikott av selskapet, og selv ikke kommer til å fly med Wizz Air.
Møtte kraftig kritikk
LO-sjef Hans-Christian Gabrielsen understreker overfor Fri Fagbevegelse at Wizz Air blir «pent nødt til å forholde seg til den norske arbeidslivsmodellen med fagforeninger og tariffavtaler».
– De respektløse angrepene vi har sett, viser antikvariske holdninger vi overhodet ikke har behov for i norsk arbeidsliv. Frem til nå har vi sett at Wizz Air har stått for det stikk motsatte av det som ligger til grunn for den norske samfunnsmodellen, der fagforeninger, tariffavtaler, et organisert og anstendig arbeidsliv er helt grunnleggende. Derfor har vi også sett at mange organisasjoner, aktører og andre har gjort som LO – og sagt at det er uaktuelt å benytte seg av Wizz Air så lenge de ikke respekterer et anstendig arbeidsliv, sier Gabrielsen.
Reaksjonene i Norge har fått Váradi til å moderere seg. Ifølge FF har han avvist at han nekter ansatte å fagorganisere seg, men at dette er opp til de ansatte selv.
Hevder å ha lavest utslipp pr passasjerkilometer i Europa
I dag varsler flyselskapet – som kaller seg «Europas raskest voksende og grønneste flyselskap» – at de lanserer klimakompensasjon som en del av sitt engasjement for å redusere utslipp. Wizz Air hevder at selskapets karbondioksidutslipp var det laveste blant europeiske flyselskaper i 2019, med 57,2 gr utslipp CO2 pr km / passasjer.
Tiltaket i Norge gjennomføres i samarbeid med det norske teknologiselskapet Choose, og gir muligheten for å støtte klimaprosjekter rundt om i verden ved å betale et tillegg på billettene. Slike prosjekter handler ofte om treplanting.
Også Norwegian tilbyr klimakompensasjon på sine flyvninger, og bruker i likhet med Wizz Air Choose til å administrere ordningen. SAS har innført klimakompensasjon på sine ungdomsbilletter og for Eurobonus-billetter, gjennom The Natural Capital Partners.
– Pynt og grønnvasking
Ordningen med klimakompensasjon hos flyselskapene har flere forskere avfeid som pynt og grønnvasking.
Den danske forskeren Vivian Kvist Johannsen er bekymret for at et tilbud om klimakompensasjon kan gjøre flypassasjerer blinde for forbruket sitt.
– Trær tar opp CO2, men ikke like raskt som fly slipper det ut. Det er et stort problem. I virkeligheten burde vi både senke forbruket og fortsatt investere i flere trær, sier hun til Forskning.no.
Også klimaforsker Glen Peters i Cicero mener at det eneste gangbare for å redusere utslippene er ikke å fly. Peters mener ifølge NRK at klimakompensasjon kun er billig pynt ment for å lette på vår dårlige klimasamvittighet.
– Uansett hvordan du regner på det, så vil jo ikke utslippene gå ned når du flyr. I beste fall bidrar klimakompensasjon bare til litt bedre konkurransevilkår for fornybar energi, sier Peters.