Nær hele bussparken i Oslo Sør blir utslippsfri ved oppstart av kontrakt i januar 2022. Foto: Ruter/Øystein Dahl Johansen.
Annonse

109 nye elbusser kommer om et år, og nær hele bussparken i disse bydelene (96 prosent) blir dermed utslippsfrie ved oppstart av kontrakt i januar 2022.

Det er Norgesbuss som er tildelt kontrakt for kjøring med buss i bydelene Søndre Nordstrand, Nordstrand og deler av Nordre Follo. 

– Om ni år skal Oslo bli verdens første hovedstad uten klimagassutslipp. Med 109 nye elbusser fra januar 2022 blir nær 40 prosent av bussene som kjører i Oslo elektrisk. Flere elektriske busser betyr kutt i klimagasser og renere luft for Oslos innbyggere, sier Lan Marie Berg (MDG), miljø- og samferdselsbyråd i Oslo kommune, i en pressemelding.

Byråd Lan Marie Berg (MDG). Foto: Ruter/Øystein Dahl Johansen.

Prosessen med elektrifisering fikk en dytt da Enova i februar ga støtte til ladeinfrastrukturen i «Anbudet for busstjenester i Oslo-Sør» med inntil 74 millioner kroner. 

Annonse

Totalt vil ca. 22 prosent av bussene som kjører for Ruter være elektriske i januar 2022.

– Jeg er opptatt av å gjøre det enkelt og billig å reise miljøvennlig og la bilen stå. Med elektriske busser vil passasjerene få en enda mer behagelig reise med mindre støy. Jeg gleder meg stort over hva Ruter og Norgesbuss får til her. Det er en strålende dag for miljøet og for Oslos innbyggere, sa byråd Berg (bildet) da kontrakten ble varslet i desember.

Bedre arbeidsmiljø og sikkerhet

Ruter opplyser at elbussene vil utstyres med en rekke funksjoner som gjør at komforten om bord blir god. Sjåførenes arbeidsmiljø bak rattet blir bedre, og sikkerheten deres skal ivaretas gjennom flere aktive og passive sikkerhetssystem, noe som også øker sikkerheten for de reisende og andre trafikanter.

– Dette er jeg så glad for. Vi har ingen å miste, og at vi nå får busser hvor både sjåfører, passasjerer og andre trafikanter kan føle seg enda tryggere er fantastisk, sier administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen.

74 elektriske leddbusser vil blant annet betjene linjene 81, 82E og 83 mellom Nordre Follo og Oslo, i tillegg til Oslolinjene 79 og 80E.

– Tilbudet sør i Oslo får med dette en stor oppgradering. Disse bussene vil komme hele byen til gode og tar oss et stort skritt videre på veien mot utslippsfri kollektivtrafikk i 2028, sier Reitan Jenssen.

Batteriene får en funksjon når tiden på bussen er over

Batteriene i bussene vil ha lang levetid på grunn av godt vedlikehold og grundig planlagt batteribruk, ifølge Ruter. Norgesbuss har vektlagt løsninger for etterbruk av batteriene med høy grad av sporbarhet slik at miljøutfordringer ikke blir eksportert til andre land. Etter endt levetid for batteriet i bussen vil det bli bygget en egen batteribank som kan brukes til lading av busser på Rosenholm eller på fremtidige anlegg.

Anbudet har blitt billigere enn Ruter forventet, og grunnen oppgis å være at transporttjenester med elbusser har styrket konkurransekraften sammenlignet med konvensjonelle dieselbusser. Investeringskostnaden for elbusser er fortsatt høyere enn dieselbusser, men blir kompensert ved at driftskostnadene for transporttjenesten med elbussene nå er rimeligere enn med dieselbusser, heter det.