Tar i bruk 26 tonns elektrisk lastebil

I dag tar Posten i bruk sin største elektriske lastebil på 26 tonn. Dagens lansering markerer starten på Postens arbeid med å gå over til fornybar energi på de store kjøretøyene.

I år er det 10 år siden Posten tok i bruk sin aller første elektriske postbil.

Den nye elektriske lastebilen fra MAN er tre ganger større enn den største elektriske bilen Posten har i dag. Den skal kjøre gods og pakker til Post i butikk og bedriftsmottak i Oslo sentrum og erstatte et tilsvarende dieseldrevet kjøretøy, heter det i meldingen Posten har publisert.

Annonse

– Vi ønsker at flest mulig av våre kjøretøy skal bli fossilfrie og vi er kommet langt i å nå det målet på biler hvor det har vært mulig. Posten og Bring har nå en kjøretøypark som har en fornybarandel på 26 prosent. At vi nå får en 26 tonns lastebil som går på elektrisitet, er et stort skritt på veien mot målet, sier pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten.

En av de første i sitt slag i Europa

Den nye elektriske lastebilen fra MAN er den første i Norge og en av de første som leveres av denne størrelsen fra MAN i hele Europa.

– Miljøvennlige løsninger har høy prioritert hos Posten og vi er svært stolte av å være en del av denne satsningen. Som produsenter må vi ta vårt ansvar for at vi skal lykkes med avkarbonisering av transport. Utleveringen av vår første helelektriske lastebil til Posten er en merkedag for MAN i Norge, sier salgsdirektør i MAN Truck & Bus Norge, Lars B Sand.

MAN eTGM er en helelektrisk distribusjonsbil med en totalvekt på 26 tonn og opptil 11 tonn nyttelast. Den er åtte meter lang pluss førerhuset. Avhengig av bruksområde og klimatiske og topografiske forhold, har lastebilen en rekkevidde på opptil 200 kilometer.


Denne artikkelen bygger på en tilnærmet uredigert pressemelding fra Posten.