Drosjeselskapet Viggo er først ute. De mener at hydrogen er svært godt egnet som klimavennlig drivstoff for drosjer.
– Dette er starten på en hydrogenrevolusjon for drosjenæringen. Det haster med å redusere utslippene fra biltrafikken og hydrogendrosjer vil være en viktig del av løsningen. Det er et stort sug blant kundene etter klimavennlige løsninger, og Viggo er stolte over å ha Norges første hydrogendrosje på veien, sier Joar Tennfjord administrerende direktør i Viggo.
Det er uansett ikke mer enn litt over tre år til før det er over og ut med drosjer som går på bensin eller diesel i hovedstaden. Oslo kommune har vedtatt at byens drosjer ikke kan ha utslipp fra forbrenningsmotor etter 1. november 2024.
Rekkevidde 650 km
Drosjeselskapet Viggo ble lansert i august i år. Selskapet planlegger å ha 100 el- og hydrogendrosjer i virksomhet før neste sommer.
Direktør Tennfjord påpeker at hydrogen er veldig godt egnet for drosjer som skal kjøre langt og stå minst mulig i ro.
– Med hydrogen kan man fylle tanken på noen få minutter og kjøre mange hundre kilometer før neste fylling. Dette gjør at man kjører klimavennlig og slipper å bruke mye tid på å lade. Dette gjør at hydrogen er bra for både klimaet og økonomien i drosjenæringen, sier han.
Viggos hydrogendrosjer er produsert av Toyota og har en rekkevidde på 650 kilometer med full tank.
Bare to fyllestasjoner
I Oslo-området er det i dag bare fyllestasjoner for hydrogen på Lillestrøm og Høvik. Tennfjord håper på rask utbygging.
– Viggo satser knallhardt på klimavennlige drosjer og våre biler går utelukkende på elektrisitet eller hydrogen. Når hele drosjenæringen skal bli klimanøytral er vi avhengig av at det både er nok ladeterminaler og fyllestasjoner til hydrogen. Hvis politikerne kommer på banen og sikrer god infrastruktur, skal vi levere på nullutslipp, sier Joar Tennfjord i Viggo Norge.
Kilde og foto: Viggo